فرسودگی، بیش از ۲۵ درصد آب را در شبکه‌های توزیع هدر داد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: پارسال هدررفت واقعی آب در استان ۲۵.۷ درصد بوده است.

دوستی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: هدررفت واقعی آب در پارسال، حدود ۲۵.۷ درصد بوده که عمدتاً ناشی از اتفاقات و نشتی‌های نامرئی شبکه‌های توزیع به دلیل فرسودگی است.

او با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان دارای ۳۶۶ هزار و ۱۸۵ فقره انشعاب آب و ۱۲ هزار و ۲۳۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب است، افزود: تأمین و توزیع آب این مشترکان از طریق ۵۴۹ کیلومتر خطوط انتقال و ۲ هزار و ۴۴۵ کیلومتر شبکه توزیع در شهر‌های استان و پنج هزار و ۵۵۷ کیلومتر خطوط انتقال و ۴ هزار و ۲۲۵ کیلومتر شبکه توزیع در روستا‌های استان انجام می‌شود.

به گفته دوستی در اولویت اجرایی به لحاظ محدویت منابع مالی، مسیر‌های دارای نشت و تراکم اتفاقات شناسایی شده و حدود ۳۵ درصد شبکه‌های توزیع و انتقال استان با توجه به قدمت شبکه توزیع آب دچار فرسودگی هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: ۴.۵ درصد مسیر‌های دارای نشت و تراکم اتفاقات معادل ۱۱۰ کیلومتر در مناطق شهری و ۵.۶ درصد معادل ۲۴۰ کیلومتر در مناطق روستایی است.

او گفت: از نظر عمر لوله، فرسودگی در شهر‌ها حدود ۲۵ درصد و روستا‌ها حدود ۴۰ درصد است و قسمتی از شبکه‌های توزیع به دلیل تغییر معابر و یا افزایش تراکم جمعیت پیرامونی نیاز به اصلاح شبکه دارند.

به گفته دوستی برای اصلاح، مسیر‌های دارای نشت شناسایی شده و در اولویت فوری، سه هزار میلیارد ریال اعتبار و برای تعویض کل لوله‌های فرسوده استان اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان  گفت: برنامه اصلاح شبکه‌های توزیع مطابق احجام درج شده در بودجه با توجه به پیش بینی اعتبارات در امسال ۵۶ کیلومتر است.

او اظهار کرد: بیشترین میزان آب بدون درآمد از نظر حجم مربوط به شهر بیرجند و از نظر درصد آب بدون درآمد مربوط به شهر‌های آبیز زیرکوه و گزیک درمیان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.