هشدار به ساکنان مجمع الجزایر فیلیپین درباره آتشفشان مایون

دانشمندان هشدار دادند ممکن است در روز‌های آینده فوران خطرناک یک آتشفشان در مجمع الجزایر فیلیپین باعث تخلیه ساکنان مناطق مجاور شود.

انتظار می‌رود صد‌ها خانواده که در اطراف کوه مایون در استان آلبای مرکزی زندگی می‌کنند، پس از اعلام هشدار موسسه آتشفشان شناسی و زلزله شناسی فیلیپین به مناطق امن منتقل شوند.

به گزارش عرب نیوز، مایون، کوه آتشفشان مخروطی شکل که در حدود ۳۳۰ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت مانیل قرار دارد، یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌ها از ۲۴ آتشفشان فعال فیلیپین محسوب می‌شود. آژانس لرزه نگاری فیلیپین اعلام کرد روز پنجشنبه سه بهمن خاکستر آتشفشانی، سنگ و گاز‌های متحرک را در دامنه‌های مایون مشاهده کرده است.

این آژانس با افزایش سطح هشدار از ۲ به ۳ در مقیاس صفر تا ۵ گفت: احتمال افزایش جریان گدازه و خاکستر‌های آتش فشانی خطرناک و فعالیت‌های انفجاری بالقوه در عرض چند هفته یا حتی چند روز وجود دارد.

یوجین اسکوبار، افسر مسئول آژانس مدیریت بلایای طبیعی استان آلبای گفت که تمام آمادگی‌های لازم در حال انجام است. رومل نگرته، یکی از افسران این آژانس هم گفت که ساکنان از روستای آنولینگ در دامنه‌های آتشفشان تخلیه خواهند شد.

در همین حال، آتشفشان تال که در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب مانیل قرار دارد، این هفته دی اکسید گوگرد را منتشر کرده است که مناطق اطراف را از دود و خاکستر پوشانده، به همین دلیل به مردم منطقه در مورد ماندن در خانه‌هایشان هشدار صادر شده است. زمین لرزه‌ها و فعالیت‌های آتشفشانی در فیلیپین به دلیل موقعیت آن در حلقه آتش اقیانوس آرام، جایی که صفحات تکتونیکی در اعماق سطح زمین با هم برخورد می‌کنند، امری عادی و معمول است.

پنج سال پیش، آتشفشان مایون ده‌ها هزار نفر را پس از پرتاب میلیون‌ها تن خاکستر، سنگ و گدازه آواره کرد. قوی‌ترین انفجار در دهه‌های اخیر فوران کوه پیناتوبو در سال ۱۹۹۱ در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی مانیل بود که بیش از ۸۰۰ نفر را کشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار