وزیر میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی:

باید عقب ماندگی شهرستان میانه از نظر تاریخی جبران شود

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: شهرستان میانه ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های ماموریتی ما دارد، اما نسبت به این ظرفیت‌ها دچار یک عقب ماندگی تاریخی هست که باید جبران شود.

سید عزت الله ضرغامی در حاشیه بازدید از بنا‌ها و آثار تاریخی و باستانی شهرستان میانه با حضور در کاروانسرای جمال آباد؛ اضافه کرد وگفت: کاروانسرای جمال آباد میانه یکی از قدیمی‌ترین کاروانسرا‌های کشور و قابل توجه از لحاظ وسعت؛ معماری و بنای خاص مربوط به دوره صفویه در جمع ۲۳ کاروانسرای دیگر کشور است که بعد از بازدید نمایندگان یونسکو جهت ثبت جهانی به تصویب رسید و امسال در نشست یونسکو به نتیجه خواهد رسید.

وی اضافه کرد: جهت تکمیل کاروانسرای جمال آباد اعتبارات لازم را تامین خواهیم کرد تا این کاروانسرا جهت ثبت جهانی آماده شده و میانه دارای یک اثر مهم در جهان باشد.

ضرغامی ۲۳ پل میانه با قدمتی زیاد و ۲۰۰ سال قدیمی‌تر از ۳۳ پل اصفهان را یکی از بنا‌های تاریخی مهم عنوان کرد که با تامین اعتبار مستقل جهت مرمت و آماده سازی راه دسترسی می‌تواند زمینه لازم برای گردشگری را فراهم آورد.

وزیر میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی افزود: مقرر شد از سوی فرماندار ویژه شهرستان میانه طرحی جامع برای خدمات اطراف ۲۳ پل ارائه شود تا بر این اساس علاقمندانی که می‌خواهند در این فضا به سرمایه گذاری بپردازند.

وی با تصریح بر اینکه موقعیت شهرستان میانه از هر نظر مطلوب است تاکید کرد: شهرستان میانه باید از حالت گذری به هدف گردشگری تبدیل شود تا مسافرانی که از این مسیر گذر می‌کنند حتی برای یک روز نیز شده در این شهرستان اقامت داشته و از ظرفیت‌های گردشگری آن بهره لازم را ببرند.

ضرغامی از بررسی استقرار امکانات تفریحی مانند تله کابین و پل معلق در فضا‌های تفریحی و گردشگری شهرستان خبر داد و اضافه کرد با آمایش نهایی از نظر فنی تصمیم لازم در این باره اتخاذ خواهد شد همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را اعلام خواهیم کرد تا با مجموعه‌ای از اقدامات؛ تحولی عظیم در حوزه میراث فرهنگی؛ گردشگری را شاهد باشیم.

وی در ادامه تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی شهرستان را ارزشمند عنوان کرده و افزود: از طریق پژوهشگاه ما این بنا‌ها به عنوان پروژه پیگیری و بعد از تکمیل تحقیقات؛ ادامه امور انجام خواهد یافت که در این خصوص تعدادی از روستا‌های شهرستان را به عنوان روستا‌های گردشگری معرفی خواهیم کرد.

ضرغامی یکی از مشکلات عمده در حوزه گردشگری را؛ راه دسترسی به مزیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری کشور عنوان نمود و افزود: مهمترین مانع برای دسترسی به نقاط گردشگری کشور به خصوص آن‌هایی که در دوردست هستند عدم راه دسترسی و یا راه بی کیفیت و نامناسب است که در این راستا اعتبارات ویژه‌ای تخصیص خواهیم داد تا جهش شهرستان در حوزه‌های مورد نظر را شاهد باشیم.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در پایان یکی از مشکلات عمومی میراث فرهنگی را کمبود نیرو به علت محدودیت‌های مالی دولت خواند و گفت: هر چند بخش زیادی از بودجه دولت برای حقوق و دستمزد استفاده می‌شود، اما جهت امور حساسی مانند نگهداری از اماکن و آثار تاریخی و گردشگری باید استثنا قائل شد که در این حوزه نیز در حد توان سعی خواهیم کرد تا کمبود نیرو در شهرستان میانه را جبران کنیم.

وزیر میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی ابتدای سفر خود به میانه را با زیارت امامزاده اسماعیل (ع)؛ فاتحه بر مزار دهقان فداکار و شهیدان خانمحمدی آغاز کرد.

ایشان از مناره دوره صفوی در محوطه امامزاده؛ از یادمان سمبلیک اتفاق دهقان فداکار بازدید کرده و با بازاریان میانه گپ و گفتگوکردند.

در ادامه از پل تاریخی شهرچای؛ پل دختر و کاروانسرای جمال آباد بازدید نمود و در مورد پل شهر چای نیز گفت: برای رونق گرفتن چنین مکان‌هایی باید نقشه اصولی طراحی شود این مکان همچنین از ظرفیت اولیه برای واگذاری به بخش خصوصی برخوردار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.