واکنش کرملین به خرابکاری در خط لوله اوکراینی

سخنگوی کاخ کرملین احتمال می‌دهد توافق بر سر غلات اوکراینی به دلیل خرابکاری در خط لوله این کشور دچار تغییراتی شود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، در کنفرانس خبری امروز (پنج‌شنبه) خود، اعلام کرد که انفجاری که منجر به خرابی یک خط لوله آمونیاک کلیدی در خاک اوکراین شد، می‌تواند آینده قرارداد غلات با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه را به خطر بیاندازد.

وزارت دفاع مسکو روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که یک گروه خرابکار اوکراینی بخشی از خط لوله آمونیاک این کشور را در منطقه خارکف در مرز روسیه منفجر کرد که در نتیجه آن چندین غیرنظامی هم زخمی شدند. با این حال، مقامات محلی اوکراین اصرار داشتند که این ارتش روسیه بود که به خط لوله آسیب رساند.

این خط لوله از زمان شروع درگیری در اوکراین غیرفعال بوده و روسیه همواره در شروط قرارداد غلات از اوکراین خواسته تا آن را بازگشایی کند. آمونیاک برای تولید کود بسیار مهم است و این خط لوله برای کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

پسکوف اکنون با بیان آنکه چنین خرابکاری می‌تواند قرارداد غلات را دچار تغییر کند و افزود: «ما نمی‌دانیم چه نوع تخریبی رخ داده است، ما نمی‌دانیم طرف اوکراینی قرار است با این خط چه کند.»

پسکوف بار دیگر یادآوری کرد که روسیه آینده خط لوله را «بخش جدایی ناپذیر» توافق غلات می‌داند و افزود: ««این انفجار یکی دیگر از عوامل پیچیده‌کننده در تداوم قرارداد است.»

قرارداد غلات اوکراینی که در ابتدا در جولای ۲۰۲۲ منعقد شد، به اوکراین اجازه می‌دهد محصولات کشاورزی را از طریق دریای سیاه در ازای غلات و کود‌های روسیه که به بازار‌های جهانی دسترسی بلامانع دارند، حمل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار