تحصیل ۳۴۴ هزار دانشجو در دانشگاه پیام نور/ این دانشگاه املاک مازاد ندارد

رئیس دانشگاه پیام نور از افزایش ۱۰ درصدی تعداد دانشجویان این دانشگاه خبر داد.

ابراهیم تقی زاده با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: دانشگاه پیام نور ۴۶۰ واحد دانشگاهی دارد، به طوری که این مراکز در راستای عدالت آموزشی و دسترسی بیشتر به تحصیل دایر شده است. نظام آموزشی دانشگاه پیام نور ترکیبی است و کلاس های رفع اشکال به صورت مجازی و دروس عملی و آزمایشگاهی نیز به صورت حضوری برگزار می شود. 

او افزود: یکی از اهداف این دانشگاه توجه به موضوع بومی گزینی است، برای دانشجویان متأهل در راستای قانون حمایت از قانون جوانی جمعیت اعلام آمادگی برای ساخت خوابگاه متاهلی کرده ایم.

رئیس دانشگاه پیام نور بیان کرد: در ۱۶ استان مرزی کشور دانشگاه پیام نور شعبه دارد، در استان تهران ۱۶واحد دانشگاهی راه اندازی شده است، به طوری که حدود ۴۰ هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند. ۳۴۴ هزار دانشجو مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور هستند. 

او بیان کرد: ۳۰هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و کمتر از نیم درصد در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند، همچنین ۹۰ درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

وی اظهار کرد: تعداد دانشجویان دانشگاه پیام نور نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داشته است و بیش از دو میلیون نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: امسال بیش از ۴۵۰رشته محل را به دلیل بیکاری و عدم تقاضا حذف کرده ایم و تقاضای راه اندازی ۴۱۰ رشته محل را متناسب با نیازهای محلی کرده ایم تا رشته های نیاز محور بر اساس سیاست آمایش رشته ها ایجاد شوند. 

تقی زاده با اشاره به این که محتواهای الکترونیکی و فیلم های آموزشی در حال تدوین هستند بیان کرد: میزان شهریه های دانشگاه پیام نور یک سوم سایر دانشگاه های شهریه بگیر است. میزان وام شهریه پرداخت شده به دانشجویان در حدود ۲۳ میلیارد تومان است.

او گفت: دانشجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد تسهیلات دیگری هم نیز دریافت خواهند کرد.

تقی زاده افزود: در حوزه دیپلماسی علمی و فناوری اقدامات خوبی انجام شده است. ۳۲۰ دانشجوی اتباع غیر ایرانی، ۱۰۰ استاد تمام و ۲ هزار استادیار داریم. 

او افزود: دانشگاه پیام نور ۱۷ نمایندگی خارج از کشور دارد، به طوری که هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند. شیوه جذب دانشجو به صورت فراگیر به مدت دو سال است که متوقف شده و گرفتن هرگونه وجه توسط برخی موسسه ها تحت عنوان جذب دانشجو در دانشگاه به صورت فراگیر غیر قانونی است. پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور از طریق کنکور سراسری و سوابق تحصیلی است. 

وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور املاک مازاد ندارد، قسمتی از فضاها برای مراکز رشد و فناوری در نظر گرفته شده است؛ هفت خانه خلاق را در دانشگاه پیام نور در حال راه اندازی هستیم. در حال حاضر ۱۲۰هکتار از زمین های دانشگاه در راستای تامین مسکن اعضای هیئت علمی و دانشجویان متاهلی استفاده شده است.

تقی زاده بیان کرد: پایان نامه های دانشجویی باید در راستای حل مشکلات جامعه و نیاز محور باشند. وزارت علوم سامانه نان را در همین راستا راه اندازی کرده است. دانشگاه پیام نور ۲۰ پژوهشکده را تاسیس کرده تا نیاز محوری در مناطق مختلف را بررسی کند.  

او گفت: نظام آموزشی دانشگاه نیمه حضوری و غیر حضوری است. دانشگاه پیام نور در تلاش است تا بخشی از مسئله اینترنت دانشجویان را بر طرف کند. بخشی از آزمون ها به صورت الکترونیکی و برخط  و برخی نیز به صورت کاغذی  برگزار می شود. 

او گفت: در مناطق کم برخوردار سعی شده تا مرکز فناوری ایجاد کنیم تا دانشجویان در این مراکز که دارای سرورهای قوی هستند اقدام به آزمون الکترونیکی و برخط کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار