اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۲۰ میلیون هکتار

مدیر قرارگاه توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی وزارت کشور گفت: طرح حفاظت از جنگل‌های بلوط در روستای الگن به عنوان الگو در دیگر نقاط زاگرس در حال اجراست.

سردار دُر مشاور وزیر و مدیر قرارگاه توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی وزارت کشور به همراه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و بخشدار چاروسا در سفر بخش چاروسا و از طرح حفاظت شده الگن بازدید کردند.

سردار دُر در حاشیه بازدید از این طرح گفت: طرح حفاظت از منابع طبیعی به خصوص جنگل‌های بلوط استان در روستای الگن به عنوان الگو در دیگر نقاط زاگرس در حال اجراست که می‌تواند کمک شایانی به حفظ منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح های آبخیزداری در بیش از ۲۰ میلیون هکتار برنامه ریزی شد، بیان کرد: برنامه ریزی برای اجرای طرح های بیابان زدایی در ۲ الی ۳ میلیون هکتار، ۲ میلیون هکتار جنگل در دستور کار است.

سردار در به نقش مردم در حفظ منابع طبیعی اشاره و گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند برای رفع کمبود درخت و مشکلات طبیعت را برطرف کند و این مردم هستند که می‌توانند مشکلات کمبود درخت را برطرف کنند.

مشاور وزیر و مدیر قرارگاه توسعه همه جانبه منابع طبیعی وزارت کشور از تامین امکانات برای مهار آتش سوزی در استان خبر داد و در ادامه به بیماری‌های درختان بلوط در استان اشاره و گفت: یکی از مهمترین دلیل این موارد بیماری‌ها سم زدایی بسیار زمین و دستکاری مردم است که با سم زدایی زمین سبب شد تا این بیماری گسترش داشته باشد، اما در همین روستا که جنگل قرق و طبیعت حفاظت شد شاهد این بیماری نیستیم.

همچنین در این سفر کلاس آموزشی مهار آتش سوزی در روستای پاره بنگشتان چاروسا برگزار شد.

ایزدخواه بخشدار چاروسا در این کلاس آموزشی به مشکلات منابع طبیعی در چاروسا اشاره و گفت: یکی از مشکلات مهم منابع طبیعی کمبود امکانات اولیه به خصوص خودرو است که نیرو‌های این نهاد با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

وی همچنین کمبود امکانات مهار آتش سوزی و برگزار نشدن کلاس های آموزشی اطفاء حریق را از دیگر خواسته‌های مردم دانست و خواستار جذب نیرو برای منابع طبیعی در چاروسا شد.

جاوید بخت مدیرکل منابع طبیعی استان در ادامه‌ی این سفر به منطقه‌ی حفاظت شده‌ی الگن رفته و ضمن تقدیر از اهتمام جامعه‌ی محلی در نگهداشت منابع سرزمینی و احیای گیاهی و جنگلی و جانوری در این منطقه، بنا شد از گسترش این قرق مردمی حمایت قاطع و فوری صورت گیرد.

گفتنی است، که مردم الگن در سه سال گذشته با پویشی مردمی اقدام به احیای جنگل‌های بلوط ایرانی در قلمروی خود کردند و در این مدت موفق به کاشت و نگهداری هزاران گونه‌ی جنگلی شامل بلوط، بادام، بنه، زالزالک، انجیر وحشی  شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.