اجرای مرحله اول وارنیش فلوراید برای کودکان دشتستانی

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان از اجرایی شدن برنامه وارنیش فلوراید برای سنین ۳ تا ۱۲ سال از ابتدای تیرماه سال جاری خبر داد.

ماریا خویشدوست گفت: از ابتدای تیر ماه سال جاری، مرحله اول اجرای وارنیش فلوراید برای گروه سنی ۳ تا ۱۲ سال در شهرستان دشتستان آغاز می‌گردد و در این مرحله می‌بایست در حدود ۲۰ هزار کودک، این خدمت را در مراکز بهداشتی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت به‌صورت رایگان دریافت خواهند کرد.

 خویشدوست تصریح کرد: این برنامه از ابتدای تیرماه شروع و تا پایان آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت و پس از آن، هر شش ماه یک‌بار، این خدمت تکرار می‌شود.

وی به والدین توصیه کرد: برای حفظ سلامتی و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های کودکان خود، در این مدت زمان مشخص شده که برنامه در حال اجرا است، این خدمت را به‌صورت رایگان دریافت نمایند.

کارشناس مسئول واحد سلامت دهان و دندان شبکه بهداشت و درمان دشتستان نیز بیان کرد: وارنیش فلوراید، همان‌طور از نامش پیداست، مایعی است که حاوی غلظت بالایی از فلوراید است و همچنین ممکن است به‌صورت ژل باشد که بر روی سطوح خشک دندان‌زده می‌شود وبا تقویت دندان‌ها از پوسیدگی‌های جدید و گسترش پوسیدگی‌های ایجاد شده جلوگیری می‌کند، همچنین حساسیت دندان را نیز کاهش می‌دهد.

سکینه عیدی در خصوص چگونگی انجام وارنیش فلوراید گفت: ابتدا رطوبت اضافی از دندان‌ها با گاز یا پنبه گرفته شده و بعد با سوآپ پنبه‌ای لایه‌ای نازک از وارنیش روی تمامی سطوح دندان‌ها زده می‌شود این ماده روی دندان‌ها می‌نشیند و بلافاصله سفت می‌شود. یک رنگ طلایی دارد که پس از چند روز محو می‌شود.

وی تصریح کرد: فلوراید در آب و غذا نیز وجود دارد، این یون را می‌توان مستقیم از طریق مصرف دهان‌شویه و خمیردندان فلوراید دار نیز دریافت کرد.
عیدی خاطرنشان کرد: وارنیش فلوراید اگر به مقدار صحیح روی دندان‌ها زده شود بسیار ایمن است و مانع از پوسیدگی دندان در کودکان می‌شود.
 وی اظهار کرد: در مناطقی که آب منطقه فلوراید زیادی داشته باشد لکه‌های زردرنگ روی دندان‌ها ایجاد می‌شود که به فلوروزیس معروف است، در این مناطق اجازه انجام وارنیش فلوراید برای این گروه سنی وجود ندارد.

کارشناس مسئول واحد سلامت دهان و دندان شبکه بهداشت و درمان دشتستان به والدین تأکید کرد: این خدمت (وارنیش فلوراید) از سن ۳ تا ۱۲ سالگی شروع و باید هر ۶ ماه یک‌بار تکرار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.