ضرورت پیشگیری از بروز بیماری بلاست در شالیزار‌های گیلان

معاون جهاد کشاورزی گیلان به شالیکاران هشدار داد: شرایط آب و هوایی برای بروز بیماری بلاست برنج مناسب است.

سید علی موسوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شالیکاران هوشیار باشند از بروز بیماری بلاست برنج با توجه به شرایط آب و هوایی استان خبر داد.

او گفت: دمای هوای بیش از ۲۷ درجه سانتیگراد و رطوبت بالای ۹۰ درصدی، در کنار مصرف بیش از حد کود‌های ازته از جمله عوامل موثر در گسترش بیماری بلاست در مزارع برنج است.

معاون جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه بیماری بلاست یکی از بیماری‌های قارچی در مزارع برنج است، افزود: پیش بینی‌های هواشناسی نشان دهنده شرایط مناسب برای گسترش این بیماری است و ضروری است کشاورزان برای پیشگیری از آن تدابیر لازم را بیندیشند.

موسوی تصریح کرد: شالیکاران در صورت مشاهده اولین علائم بیماری، برای انتخاب سموم مناسب از داروخانه‌های کشاورزی اقدام و با توجه به توصیه‌های کارشناسان از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنند.
 
او همچنین از کشاورزان گیلانی خواست: از مخلوط کردن کود‌های مایع و سموم دیگر در هنگام سمپاشی برای کنترل بیماری بلاست خودداری کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان افزود: شالیکاران برای پیشگیری از مسمومیت، سمپاشی مزارع برنج را در ساعات خنک روز (خصوصا عصرها) انجام دهند.

بلاست یکی از مخرب‌ترین بیماری‌های برنج است که می‌تواند جوانه یا گیاه را تا مرحله پنجه زنی از بین ببرد.  این بیماری موجب کاهش سطح برگ برای پر شدن دانه‌های برنج شده و عملکرد کلی محصول را به شدت کاهش می‌دهد. عفونت شدید بلاست در برگ، گیاه را در مرحله جوانه زنی از بین می‌برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.