احسان پور پس از قهرمانی در آسیا: کار اصلی ما مسابقات جهانی است/ باید سرمایه‌های کشتی حفظ شوند

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان گفت: کار اصلی ما مسابقات جهانی در ترکیه است و اعتقاد دارم می‌توانیم قهرمان جهان شویم.

رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی آسیا روز‌های ۲۲ و ۲۳ خردادماه در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۶ مدال طلا، ۳ مدال نقره و یک برنز و کسب ۲۲۵ امتیاز مقتدرانه و با اختلاف زیاد عنوان قهرمانی را به دست آورد.

در همین راستا بهنام احسان پور سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان، گفت: پس از رقابت‌های قهرمانی کشور، اردو‌های ما از ابتدای سال جاری آغاز شد و ما تا رقابت ها‌ی قهرمانی آسیا در قرقیزستان حدود دو ماه و نیم فرصت داشتیم تا هم آمادگی جسمانی کشتی گیران را بالا ببریم و هم از نظر فنی نقاط ضعف آن‌ها را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در این بین کشتی گیران ما در رقابت‌های جام پیروزی ترکیه نیز محک خوردند و در آنجا کشتی گیران خوبی از کشور‌های دنیا حضور داشتند که توانستیم به عنوان قهرمانی دست یابیم.

احسان پور در مورد نتایج کسب شده در رقابت‌های قهرمانی آسیا در قرقیزستان اظهار داشت: کسب ۳ مدال طلا توسط نمایندگان کشورمان در روز اول یک شُک به سایر کشتی گیران و تیم‌ها وارد کرد و روز دوم با احتیاط بیشتری به مصاف کشتی گیران ما می‌رفتند، ضمن اینکه انگیزه نمایندگان کشورمان نیز مضاعف شد.

وی گفت: اعتقاد دارم که  در روز دوم می‌توانستیم صاحب ۵ مدال طلا شویم، اما تیموری زاد و پیردایه نتوانستند برنامه‌های فنی خود را به اجرا بگذارند و بر روی اشتباهات خود مبارزه را واگذار کردند.

احسان پور تصریح کرد: در جا‌هایی مانند وزن ۱۱۰ کیلوگرم نیز باید قبول کنیم که حریف کشتی گیر هم از نظر کلاس کشتی و هم از نظر قدرت بدنی و وزنی بهتر بود، اما محمدنژاد این توانایی را دارد که خودش را بهتر کند و باید در ادامه تمرینات تلاش کنیم که سطح خود را بالا بیاورد.

وی ادامه داد: البته این نکته نیز حائز اهمیت بود که این اولین تجربه میدان خارجی نماینده وزن ۱۱۰ کیلوگرم ما بود و برای شروع کار، کسب مدال نقره قابل قبول است.

احسان پور گفت: خدا را شاکرم که توانستیم در تمامی اوزان صاحب مدال شویم و عنوان قهرمانی را بدست آوریم و جا دارد که یک تشکر ویژه از تمامی مربیان سازنده در کشور به عمل آورم که تمرکز خود را بر روی زیرگیری بیشتر کرده اند و احساس می‌کنم که کشتی آزاد ایران یک تکانی خورده است.

وی ادامه داد: البته قطعا حمایت قاطع فدراسیون کشتی و برگزاری اردو‌های بسترسازی و ایجاد انگیزه در رده‌ی سنی نونهالان و دعوت از مربیان سازنده‌ی آن‌ها برای حضور در کمپ تیم‌های ملی و خانه‌های کشتی بسیار مؤثر بود و جواب داد و این موضوع جای قدردانی دارد.

دارنده مدال برنز جهان و ۴ مدال طلا و نقره آسیا در مورد واکنش تیم‌ها از عملکرد درخشان نمایندگان کشورمان گفت: اکثر مربیان تیم‌ها به کشتی گیران ما برای کسب این موفقیت تبریک می‌گفتند و اذعان داشتند که کشتی گیران ما هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ کلاس کشتی سطح بسیار خوبی داشتند.

احسان پور در مورد اینکه آیا کشور‌های دیگر نیز از همدوره‌های وی به عنوان سرمربی استفاده کرده اند، گفت: بله دولت نیاز بیکوف دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان و چندین مدال طلا، نقره و برنز جهان که حریف اصلی من حساب می‌شد و هم او را شکست داده بودم و هم مغلوب وی شده بودم نیز به عنوان سرمربی تیم قزاقستان در این مسابقات حضور داشت.

وی در مورد شرایط سنی و وزنی کشتی گیران سایر کشور‌ها گفت: به نظرم هندی‌ها هم از کشتی گیران صغرسن استفاده کرده بودند و هم کشتی گیرانشان وزن کم کرده بودند.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان در مورد شرایط وزنی و سنی کشتی گیران کشورمان گفت: کشتی گیران ما وزن کم نکرده بودند و ۷ نفر نیز برای اولین بار عضو تیم ملی شده بودند، البته کشتی گیرانی که سال گذشته نیز در تیم نوجوانان حضور داشتند، امسال در دو وزن بالاتر به میدان رفتند و خود این نشان می‌دهد که ما به موضوع مهم وزن کم نکردن پایبند بودیم.

وی در مورد حضورش به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان و شرایط کار در اردو‌ها گفت: اول باید بگویم که کادر فنی همدل و یک دل بودند. ضمن اینکه یک حس رفاقت بین ما و کشتی گیران بود و به واقع یک تیم کامل و یکدل بودیم. قطعا تیمی که مربیانش با هم همدل باشند باعث می‌شود که کشتی گیران نیز همدل شوند و در نهایت نتیجه لازم بدست می‌آید.

احسان پور در مورد برنامه‌های آتی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان تصریح کرد: مسابقات قهرمانی آسیا یک تجربه و یک مقدمه برای شروع کار ما بود، اینکه کشتی گیران خیلی خوب به پا می‌رسیدند و زیرگیر بودند خیلی مهم بود. کما اینکه در برخی از زیرگیری‌ها به دلیل عدم تکنیک و تاکتیک مناسب و قدرت بدنی نمی‌توانستند حریف خود را خاک کنند.

وی افزود: من به خود کشتی گیران نیز گفتم که در این مسابقه در ۱۰ وزن ۱۰ مدال گرفتیم، اما تمامی این نتایج باید همین جا گذاشته شود و کار اصلی ما مسابقات جهانی نوجوانان در ترکیه است. اعتقاد دارم که این تیم می‌تواند قهرمان جهان نیز شود و سعی می‌کنیم که در فرصت باقی مانده نسبت به رفع نقاط ضعف کشتی گیران و بالا بردن آمادگی جسمانی آن‌ها اقدام کنیم.

احسان پور اظهار داشت: این تیم یک تیم بی تجربه بود و به نظر من حضور در مسابقات بین المللی و رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌تواند بسیار کمک کند تا نقاط ضعف و قدرت کشتی گیران خود را شناسایی کنیم. به عنوان مثال ما در اوزان ۵۵ و ۶۰ کیلوگرم در ترکیه طلا گرفتیم و متوجه ضعف کشتی گیران خود نشدیم، اما این ضعف و همچنین بسیاری از مشکلات فنی کشتی گیران در قهرمانی آسیا مشخص شد که باید برطرف کنیم.

احسان پور در پایان خاطرنشان کرد: جا دارد از حمایت‌های فدراسیون کشتی که همه چیز را مهیا کرد و همچنین پژمان درستکار که در این مدت هر کمکی که از وی خواستم دریغ نکرد تشکر کنم. هدف اصلی و آرزوی من این است که این کشتی گیران که سرمایه‌های کشتی کشور محسوب می‌شوند، اولا حفظ شوند و در ادامه مسیر به تیم‌های جوانان و بزرگسالان انتقال پیدا کنند و در ادامه اعتقاد دارم که توانایی این را دارند که قهرمان المپیک شوند به شرطی که مسیرشان را پیدا کنند و از آن خارج نشوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار