جلالی مطرح کرد؛

بهره‌گیری از ایده‌های صنایع‌دستی برای تغییر چهره سرد و سیمانی شهر

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی از برداشتن گام‌های نخست در راستای استفاده از ایده هنرمندان در زیباسازی و هویت‌بخشی شهری خبر داد.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با حضور در عمارت عین‌الدوله به مناسبت بزرگداشت هفته صنایع‌دستی ضمن افتتاح نخستین نمایشگاه مهر و حکاکی در ایران و بازدید از ۲۵ ورکشاپ دایر در محوطه باز این خانه قاجاری با هنرمندان گفتگو کرد.

جلالی این رویداد را نخستین گام در راستای همکاری پیوسته بین مدیریت شهری و حوزه صنایع‌دستی برای ارائه خدمات متقابل عنوان کرد و افزود: از یک سو شهرداری فضا‌های مختلفی را در اختیار دارد که می‌تواند در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرار دهد و از سوی دیگر ایده‌های هنرمندان نیز می‌تواند موجب هویت‌بخشی به شهر شود.

او استفاده از ایده‌های هنرمندان را در تغییر چهره سرد و سیمانی شهر موثر دانست و ادامه داد: هنرمندان صنایع‌دستی با استفاده از مواد اولیه متنوع از جمله چوب، چرم، شیشه، سنگ و فلز می‌توانند به داشتن شهری زیباتر کمک کنند.

جلالی با اشاره به انتخاب تهران به‌عنوان شهر پایلوت اجرای این طرح، افزود: معاونت صنایع‌دستی با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام به برگزاری کارگاه ایده‌پردازی کاربرد خلاقانه صنایع‌دستی و هنر ایرانی در فضا‌های عمومی شهر تهران در محدوده تقاطع خیابان آزادی و بزرگراه یادگار امام (ره) تا میدان آزادی کرده است.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی تصریح کرد: معاونت‌های صنایع‌دستی در تمامی استان‌های کشور موظف به تعامل با زیباسازی شهرداری تهران شده‌اند.

او در ادامه استفاده از تبلیغات محیطی و فضا‌های تبلیغاتی در سطح شهر را برای معرفی و شناساندن هنر و هنرمندان صنایع‌دستی الزامی دانست و بر اهمیت نقش مدیریت شهری در معرفی هویت هنر تاکید کرد.
جلالی همچنین به اهمیت نقش هنرمندان صنایع‌دستی در کاهش پسماند‌های شهری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه هنرمندان صنایع‌دستی از مواد بازیافتی از جمله شیشه، پارچه، فلز در تولیدات خود استفاده می‌کنند می‌توانند در رفع اختلالات محیط زیستی نقش مهمی را ایفا کنند.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی با بیان اینکه هنرمندان صنایع‌دستی به کمک سالم‌سازی بصری و محیطی شهر خواهند آمد بر همگرا شدن برای جریان سازی ظرفیت‌های صنایع‌دستی تاکید کرد.

در پایان با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی و مجید قادری معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران محسن آقامیری، مهدی هدایتی، بهجت بشارت، ساناز حسین مردی، علی امیری، محسن حیدری، امیرحسین وزیری، پروانه حیدری هنرمندان صنایع‌دستی مورد تقدیر قرار گرفتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار