جمعیت دانش‌آموزان اتباع خارجی برخی روستا‌ها بیشتر از دانش‌آموزان ایرانی

سرپرست دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۸ هزار کلاس درس فقط به دانش آموزان ابتدایی اتباع افغانستانی اختصاص داده‌ شده است.

محمد محمدی، با تاکید بر این که دانش آموزان اتباع سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت:  ما ۱۸ هزار کلاس درس فقط به دانش آموزان ابتدایی اتباع افغانستانی اختصاص داده‌ایم با این حال علیرغم این که تراکم دوره ابتدایی ما بالاست، جایی که باید میوه می‌چیدیم درست عمل نکرده‌ایم.

سرپرست دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره تعادل و ترکیب جمعیتی دانش آموزان افغانستانی، گفت: ترکیب جمعیتی دانش آموزان افغانستانی در برخی شهر‌های کوچک و روستا‌ها ۷۰ به ۳۰، ۸۰ به ۲۰ و حتی ۹۰ به ۱۰ شده است.

وی با تاکید بر اهمیت اهتمام به بحث تاب آوری و مباحث فرهنگی دانش آموزان اتباع، تصریح کرد: تغییر قوانین و رویه‌ها و نحوه مواجهه ما با قوانین بسیار مهم است. هرچه قوانین ما در این حوزه زیاد شود، کار ما سخت‌تر می‌شود.

محمدی همچنین درباره مدارس خودگردان نیز توضیح داد: ما می‌توانیم در حوزه مدارس خودگردان مدل مطلوبی را ارائه دهیم که هم دیپلماسی آموزشی باشد و هم دغدغه فرهنگی با ظرفیت خود اتباع فرهنگی رفع شود. می‌توانیم اینگونه برای مدارس خودگردان مدلی را طراحی کنیم که کمترین آسیب را داشته باشد.

معصومه معصومیان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، اظهار کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ ما میزبان بیش از ۵۵ هزار دانش آموز ابتدایی و متوسطه اتباع در شهر تهران بودیم. ۴۰ نفر از مدیران مدارس تهران در یک دوره ۴۰ ساعته در ارتباط با مهارت‌های شناختی با دیدگاه فرصت محور که دانش آموزان اتباع سفیران فرهنگی ما هستند، آموزش دیدند. مدارسی که بالای ۵۰ درصد دانش آموزانشان اتباع هستند، موظف شدند یک نفر از اعضای انجمن اولیاء و مربیان از والدین اتباع باشد.

وی ادامه داد: اغلب دانش آموزان اتباع در مراکز جمعیتی خاص هستند یعنی دو، سه یا چهار خانواده در یک منزل مسکونی اجاره‌ای زندگی و در یک مدرسه متراکم می‌شوند. در شهر تهران حتی بدون اتباع ما مشکل فضا و نیروی انسانی آموزشی داریم و مجبوریم تعدادی از مدارس را به شیفت بعد از ظهر منتقل کنیم حال با دانش آموزان اتباع مشکلات بیشتر هم می‌شود، بنابراین نیاز داریم به بحث گسترش فضا‌های آموزشی توجه کنیم. باید به بحث خیرین برای توسعه فضا‌های آموزشی توجه کنیم.

اطهر مقیمی کارشناس شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۸۵ به بعد افزایش تعداد دانش آموزان غیر ایرانی شیب ثابت داشته است، اظهار کرد: در سال تحصیلی ۹۸ و ۹۹ بیش از ۵۰۳ هزار دانش آموز اتباع غیر ایرانی در بیش از ۲۸ هزار مدرسه ایرانی سراسر کشور ثبت نام کردند.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص آموزش کودکان افغانستانی و مهاجر در مدارس و فراهم شدن امکان تحصیل رایگان کودکان اتباع غیر ایرانی و کودکان اتباع غیر ایرانی فاقد کارت هویتی، توضیح داد: طبق آمار، دانش آموزان اتباع خارجی ثبت نام شده در سامانه سیدا، مجموعا ۶۱۴ هزار و ۱۹۹ دانش آموز دختر و پسر هستند. ۱۴۴ هزار و ۲۲۶ دانش آموز مربوط به شهرستان استان تهران هستند که بیشترین تعداد دانش آموز اتباع غیر ایرانی را دارد. بیشترین ملیت این دانش آموزان افغانستانی است. مجموعا می‌توان گفت ۳۵ هزار و ۴۷۰ مدرسه در کشور دانش آموزان اتباع غیر ایرانی را در خود جای داده‌اند.

خیرالله خزایی معاون اداره کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز اظهار کرد: در برخی از گزارشات شاهد نگرانی برخی استان‌ها از چند فرهنگی بودن هستیم. جمعیت دانش آموزان اتباع بیشتر از دانش آموزان ایرانی در برخی روستاهاست. وزارت آموزش و پرورش برای این امر چه فکری کرده است؟.

وی با اشاره به چالش اجتماعی، قانونی و فرهنگی در حوزه دانش آموزان اتباع، ادامه داد: رسانه‌های بیگانه از این چالش‌ها سوء استفاده می‌کنند. آموزش و پرورش در این حوزه باید فعالتر کار کند. چقدر توانستیم با فعالیت‌های فرهنگی مساله اتباع را نه تهدید بلکه فرصت بدانیم؟. آموزش و پرورش باید به فرصت محوری اتباع خارجی توجه کند.

خزایی افزود: بحث آمار و اطلاعات مهم‌ترین موضوعی است که امروز کشور ما در خصوص اتباع خارجی با آن مواجه است. اخیرا برای گزارشی نیاز به آمار داشتیم، اما به هیچ آمار دقیقی نرسیدیم و همه آمار ما تقریبی است. باید آمار و اطلاعات دقیق داشته باشیم. باید تبادل اطلاعات داشته باشیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
باید مدارس خاص اتباع و معلم مرتبط با خودشون اما با کادر اجرایی ایرانی و منابع آموزشی ایرانی با نظارت دقیق رو با دریافت بخشی از هزینه ها توسط اونها داشته باشیم بلکه این تهدید جدی همه جوره تبدیل به فرصت فرهنگی بشه...