گفتگوی اردوغان با صدراعظم آلمان در خصوص روند عضویت سوئد در ناتو

رئیس جمهور ترکیه در مکالمه تلفنی با صدراعظم آلمان، اقدام سوئد در تامین مالی پ.ک.ک را مانعی در راه پذیرش استکهلم در ناتو دانست.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان تماس تلفنی داشته و در مورد تحولات اخیر روسیه و عضویت سوئد در ناتو گفتگو کرده‌اند.

به گزارش دیلی صباح، رئیس جمهور ترکیه در این گفتگو اظهار داشت: «در حالی که سوئد با اصلاح قوانین مرتبط با تروریسم در مسیر درستی گام برداشته، اما هواداران و حامیان گروه‌های تروریستی مثل پ.ک.ک همچنان به سازماندهی تظاهرات و تامین مالی این گروه‌ها در سوئد مشغول هستند». 

اردوغان با انتقاد از این اقدامات، چنین وضعیتی را برای ترکیه «غیرقابل قبول» خواند. 

اردوغان روز دوشنبه نیز خطاب به دبیرکل ناتو هشدار داد سوئد باید اعتراضات حامیان پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) در استکهلم را متوقف کند تا بتواند عضو ناتو شود. 

فنلاند و سوئد هر دو پس از حمله روسیه به اوکراین درخواست داده‌اند تا عضو ائتلاف نظامی ناتو شوند. فنلاند در ماه آوریل به ناتو پیوست، اما ترکیه همچنان مانع از عضویت سوئد می‌شود. هفته گذشته اردوغان گفت که نباید منتظر چراغ سبز آنکارا در نشست بعدی ناتو بود مگر اینکه سوئد از اعتراضات «ضد ترکیه‌ای» در خاک خود جلوگیری کند. سوئد اخیراً قانون جدیدی را برای سخت‌تر کردن تأمین مالی یا حمایت از «گروه‌های تروریستی» معرفی کرده است، که آنکارا می‌گوید به اندازه کافی قانع‌کننده نیست.

گفتنی است آنکارا پ.ک.ک را گروهی تروریستی می‌داند و از حضور گسترده اعضای این گروه در سوئد انتقاد کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۸ تير ۱۴۰۲
ترکیه قبول نکنه که سوئد عضو ناتو شه
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۴:۳۷ ۰۸ تير ۱۴۰۲
دعوای بین آقای اردوغان و سران فنلاند که امروز در خیابان‌های هلسینکی در حال وقوع است نشان از عقده گشایی سران فنلاند است که بعد از انگلیس و فرانسه بیشترین تعداد خارجی عضو داعش را آنان تشکیل می دادن که با هدایت دستگاه های اطلاعاتی دولت اردوغان روانه خاورمیانه شدند سپس بیائیم و از دیدگاه آنان هم به دین اسلام بنگریم که نماد آن داعش و شهروندان اروپایی مخصوصا شهروندان هلسینکی هستند که فریب تبلیغات رسانه های اروپایی را خوردن که روزی در رسانه های گروهی هلسینکی داعش و حتی ملا عمر را برای آنان مسیح موعود معرفی کردن نفرین بر این صاحبان زر زور و تزویر
آخرین اخبار