یک فعال فرهنگی تأکید کرد؛

ضعف روایت؛ حلقه مفقوده اقدامات فرهنگی در کشور

حجت الاسلام والمسلمین غلامی گفت: یکی از خلأ‌های حوزه فرهنگی، موضوع روایت فعالیت‌های جهادی و فرهنگی است که کمتر گفته می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، قائم مقام بنیاد هدایت و فعال فرهنگی درمورد اقدامات فرهنگی انجام شده در کشور و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارند، بیان کرد: از همه فعالان فرهنگی اجتماعی کشور در اقشار و صنف‌های مختلف قدردانی کنیم چراکه اگرچه در میدان واقعیت، اتفاق‌های بزرگی در حوزه فرهنگی در حال رقم خوردن هستند، اما دیده نمی‌شوند. حضرت آقا در جریان کرونا فرمودند:‌ ای کاش امثال آوینی بودند که این جهاد عظیم را روایت می‌کردند. یعنی به روایت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌پرداختند. چون جهاد عظیمی در آن زمان اتفاق افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی گفت: یکی از خلأ‌های حوزه فرهنگی، روایت فعالیت‌های جهادی و فرهنگی است که کمتر گفته می‌شود و به همین خاطر، خیلی وقت‌ها کار‌های بزرگی در حوزه فرهنگی در جریان سیل، زلزله، کرونا و مناسبت‌ها انجام می‌شود، اما هیچ کسی اطلاع پیدا نمی‌کند و در جریان قرار نمی‌گیرد.

او با ذکر مثالی ادامه داد: مثلاً یکی از مناسبت‌های بزرگ و با منزلتی که در پیش داریم عید سعید غدیر خم است که بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی در حوزه غدیر در بخش‌های مختلف جامعه در حال رخ دادن است و این موضوع، درمورد دیگر مناسبت‌هایی مثل محرم، صفر، ماه مبارک رمضان و... صادق است. اما به دلیل این که ما در روایت فعالیت‌های فرهنگی ضعیف داریم آن‌ها روایت و دیده نمی‌شوند. بنابراین، یک بخش از نیاز و ضرورت عرصه فرهنگی، روایت فعالیت‌های فرهنگی است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: خلأ دیگری که وجود دارد مربوط به قوانین و مسائل حقوقی فعالیت‌های فرهنگی است. چون یک سری کاستی‌ها و نواقص قانونی داریم که دست فعالان فرهنگی را می‌بندد. مثل شناسه فعالیت هیئت ها، شناسه ملی هیئات و مساجد، قانون معافیت از مالیات موسساتی که کار‌های فرهنگی انجام می‌دهند و این قبیل خلأ‌های حقوقی باعث شدند که مجموعه‌های فرهنگی دچار مشکل شوند و مثلاً یک هیئت نمی‌تواند حتی یک حساب حقوقی داشته باشد چراکه شناسه ملی ندارد.

او ادامه داد: بخش دیگری از خلأ‌ها و اشکالات، مربوط به ساختار‌های نهاد‌های فرهنگی است که به دلیل موازی کاری‌هایی موجود، اساساً آن چه که در میدان شکل می‌گیرد موازی کاری‌های فرهنگی است؛ یعنی مجموعه‌های مختلف می‌خواهند موضوعی را از صحنه واقعی، عملیاتی و پیاده کنند که این تداخلات باعث می شود موازی کاری در یک کار فرهنگی اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی با ذکر مثالی افزود: مثلاً در ماه مبارک رمضان، در زمینه قرآن، مجموعه‌های فرهنگی مختلف فعال در این حوزه برنامه‌های متفاوتی دارند و درحقیقت، یک برنامه منسجم و یکپارچه‌ای شکل نمی‌گیرد که جریان اجتماعی ایجاد کند. به طور مثال؛ اتفاقی که امسال رقم خورد برنامه «محفل» بود که باعث ایجاد انسجام و جریان در حوزه قرآن بود که این باعث شد فعالیت‌های قرآنی دیده شوند و به چشم بیایند و یک جریان قرآنی در کشور حاکم شود، اما موازی کاری‌ها باعث می‌شوند که جریان و انسجام فعالیت‌های فرهنگی شکل نگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار