لوکاشنکو: درمورد استفاده از سلا‌ح‌های هسته‌ای روسیه حق مداخله داریم

رئیس‌جمهور بلاروس می‌گوید روسیه درمورد استفاده یا عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای که در خاک این کشور مستقر شده با بلاروس مشورت خواهد کرد.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس می‌گوید کنترل تسلیحات هسته‌ای روسیه که اکنون در خاک بلاروس مستقر شده است «به طور مشترک» بین بلاروس و روسیه انجام می‌شود و بلاروس درباره استفاده از آن‌ها حق مداخله دارد. 

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور بلاروس می‌گوید: «اگر روسیه تصمیم به استفاده از تسلیحات هسته‌ای بگیرد، مطمئن هستم که با نزدیک‌ترین متحد خود - با ما - مشورت خواهد کرد. اگر من یا مردم ما یا دولت ما چیزی را نخواهد به این معنی است که آن اتفاق نخواهد افتاد.» 

لوکاشنکو گفت: «هیچ کس نمی‌خواهد با سلاح هسته‌ای به آمریکا یا قدرت‌های اروپایی حمله کند» و تأکید کرد این تسلیحات منحصراً دفاعی هستند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ماه مارس اعلام کرد سلاح‌های هسته‌ای خود را به خاک بلاروس انتقال خواهد داد. این اولین اقدام مسکو برای خارج کردن کلاهک‌های هسته‌ای از خاک خود، از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ بود. پوتین در آن زمان اعلام کرد استقرار این تسلیحات مغایر با معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نیست، زیرا تسلیحات توسط روسیه کنترل می‌شود؛ همانطور که سلاح‌های آمریکا در اروپا مستقر است و توسط واشنگتن کنترل می‌شود.

آمریکا از این اقدام انتقاد کرده، اما در عین حال می‌گوید هیچ نشانه‌ای ندیده است که روسیه در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خود باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۶ تير ۱۴۰۲
اقتصاد بلاروس ضعیف شده و دولت بلاروس منزوی شده
آخرین اخبار