بیانیه تروئیکای اروپایی: بر یافتن راه‌حل دیپلماتیک در قبال ایران تأکید می‌کنیم

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان پس از نشست شورای امنیت به ریاست انگلیس، درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بیانیه مشترکی را به رسانه‌ها ارائه کردند.

تروئیکای اروپایی پس از برگزاری نشست شورای امنیت، بیانیه‌ای مشترک صادر کرده و چندین ادعا در خصوص برنامه هسته‌ای و موشکی کشورمان بیان کرده است. با این حال این سه کشور اروپایی در انتهای بیانیه خواستار یافتن «راه‌حل دیپلماتیک» در خصوص ایران شده‌اند. 

به گزارش وبسایت دولت انگلیس، در این بیانیه گفته شده فعالیت‌های ایران دستاورد‌های «غیرقابل برگشت» و «قابل توجهی» را برای این کشور به ارمغان آورده که «برجام به دنبال محدود کردن آن‌ها بود». این بیانیه همچنین به «تحولات کلیدی» در برنامه موشکی ایران اشاره کرده و ادعا‌هایی را در خصوص انتقال پهپاد و موشک به دیگر بازیگران درون منطقه و خارج از آن را مطرح می‌کند.

تروئیکای اروپایی این نقل و انتقالات ادعایی را «غیرمجاز» اعلام کرده و آن را ناقض قطعنامه شورای امنیت می‌داند. 

ادعای تکراری ارسال پهپاد به روسیه

در ادامه بیانیه تروئیکای اروپایی ادعا شده است: «ایران با انتقال صد‌ها پهپاد به روسیه از آگوست ۲۰۲۲، تخلفات خود را تشدید کرده است. تحویل‌ها با آگاهی از این که روسیه از آن‌ها برای هدف قرار دادن شهر‌های اوکراین و زیرساخت‌های حیاتی استفاده می‌کند، انجام شد. نه روسیه و نه ایران هرگز به دنبال مجوز برای این نقل و انتقالات نبوده‌اند، بنابراین چنین اقدامی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط هر دو کشور است.»

اظهار نگرانی از منقضی شدن تحریم‌ها

در ادامه بیانیه آمده است: «ما عمیقاً نگران هستیم که در برابر چنین حرکات خطرناکی، محدودیت‌های کلیدی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، به‌ویژه درمورد فعالیت‌های بالستیک و انتقال موشک‌های ایران در ماه اکتبر منقضی شود. یادآور می‌شویم که محدودیت‌های دیگر قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل پس از آن تاریخ کاملاً به قوت خود باقی خواهد ماند.»

تأکید بر یافتن راه حل دیپلماتیک

در انتهای این بیانیه، سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه تأکید کرده‌اند که «ما بار دیگر بر عزم خود برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای ایران تأکید می‌کنیم و تلاش‌های همین امر را نشان می‌دهد». 

سه کشور خواستار «اقدامات مثبت» شده‌اند تا فضا برای تعامل سازنده با جامعه بین‌المللی باز شود.

گفتنی است، نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران ساعاتی پیش برگزار شد. در این نشست، نماینده اتحادیه اروپا خواستار تسریع تلاش‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای با ایران شد. وی برجام را همچنان بهترین گزینه برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی وعده داده شده در آن دانست.  معاون نماینده چین در سازمان ملل نیز خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران شد و گفت از آمریکا می‌خواهیم شرایط مناسب را برای بازگشت به برجام و احیای کامل آن برقرار کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار