بررسی همکاری علمی ایران و چین در زمینه اکوسیستم دریای خزر

نخستین کارگاه بین المللی مدیریت اکوسیستم دریای خزر با حضور اساتیدی از کشور چین و ۳ استان شمالی در ساری آغاز شده است.

دکتر مرادی رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نخستین کارگاه بین المللی مدیریت اکوسیستم دریای خزر با همکاری سه دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری، گرگان و گیلان و با حضور گروه ۹ نفره از موسسه اکولوژی و جغرافیای شین چیانگ چین آغاز شده است.

او افزود: کارشناسان آکادمی علوم چینی که در این کارگاه آموزشی حضور دارند در زمینه محیط زیست، اکولوژی دریا و  تغییرات اقلیمی دریای خزر تخصص دارند.

مرادی با بیان اینکه این کارگاه آموزشی تا ۱۹ تیرماه ادامه خواهد داشت، افزود: هدف از این کارگاه سه روزه بازدید اعضای حاضر در این کارگاه آموزشی از سواحل دریای خزر از شرق تا غرب استان برای شناسایی موانع و مشکلات پیش روی اکوسیستم دریای خزر است.

رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه داد: ۲۰ مقاله مرتبط با دریای خزر و حل معضلات آن در این کارگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او گفت: پس از بررسی مقالات بین هیئت ایرانی و چینی برای ارائه راهکار مورد نیاز تعامل صورت می‌گیرد تا هرچه سریع‌تر برای مقابله با تغییرات اقلیمی، مدیریت پسماند و چالش‌های پیش روی دریای خزر چاره‌اندیشی و تفاهم نامه امضا شود.

وان جان یو از آکادمی علوم چین نیز گفت: چینی می‌خواهند تحقیقات و همکاری مشترکی با ایران در خصوص اکوسیستم دریای خزر داشته باشد.

او با بیان اینکه حضور این هیات در مرحله نخست با هدف آشنایی با دانشگاه‌های ایران و انجام تحقیقات عملی در خصوص اکوسیستم دریای خزر است، افزود: اجرای طرح‌های مشترک بین دانشگاه علوم چین و دانشگاه‌های مرتبط با حوزه دریای خزر در ایران هدف اصلی حضور این هیات چینی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار