تاکید ناتو بر تداوم همکاری ترکیه و سوئد

سازمان ناتو بر تداوم همکاری ترکیه و سوئد پس از عضویت این کشور در این سازمان تاکید کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از افتتاحیه رسمی نشست سران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: ترکیه و سوئد در سال گذشته همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم افزایش داده و با توافق روز گذشته و عضویت سوئد همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.

وی با تاریخی خواندن این نشست گفت:، زیرا ما به توافقی دست یافته‌ایم که به سوئد اجازه می‌دهد تا به عضویت کامل این اتحاد درآید. عضویت سوئد هم برای ترکیه، هم برای منطقه بالتیک و هچنین برای ناتو اقدامی خوب است.

استولتنبرگ در پاسخ به سوالی درباره هواپیما‌های جنگی اف-۱۶ که ترکیه قصد دارد از آمریکا خریداری کند، گفت: توافق‌نامه دیروز در این باره بر اساس تفاهم‌نامه سه گانه امضا شده در مادرید در سال گذشته بوده و هیچ توافق دیگری وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناتو ضامن تعهدات سوئد خواهد بود، اظهار داشت: مطمئنیم که ترکیه و سوئد به این توافق پایبند خواهند بود و معتقدم این امر پس از الحاق نیز ادامه خواهد داشت.

دبیرکل ناتو همچنین با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم دیگر این اجلاس موضوع عضویت اوکراین است، گفت: انتظار دارم که متحدان پیام روشن و مثبتی در این مسیر ارائه کنند.

وی با بیان اینکه یک بسته حمایتی چند ساله به اوکراین پیشنهاد کرد‌ه‌اند، افزود: با ایجاد شورای ناتو و اوکراین روابط سیاسی را تقویت خواهیم کرد. ما همچنین برنامه اقدامی را که شامل الزامات سیاسی و همچنین مسائل نظامی است حذف می‌کنیم و این امر باعث تسریع عضویت اوکراین در ناتو می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۲۱ تير ۱۴۰۲
خودتون الکی برای خودتون نوشابه باز میکنید هیچ پخی نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۰ تير ۱۴۰۲
اردوغان، اوزون قولاغ اوزون سن که خیال ایسن هچ کیم سنون خبیث دیوی بلمی. باشو سالب سان قارآ دیسن هچ کیم گورمی
آخرین اخبار