تلاش برای کاهش اسید چرب ترانس در محصولات غذایی و فرآورده‌های آردی فست فودها

دومین جلسه کمیته فنی بهبود کیفیت و سلامت روغن در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برگزار شد.

یکی از اولویت‌های مهمی که در سند ملی امنیت غذا و تغذیه مصوب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای حفظ سلامت مردم و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها به آن تاکید شده، کاهش اسید چرب ترانس در منابع غذایی در صنعت و صنف است که به گفته محمداسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، این موضوع در اولویت برنامه‌های این دبیرخانه در سال ۱۴۰۲ نیز قرار دارد.

زهرا عبداللهی، رئیس گروه سیاست‌های امنیت غذا و تغذیه دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در این جلسه، عنوان کرد: با اجرایی شدن برنامه ملی کاهش اسید چرب ترانس در محصولات غذایی و بازنگری استاندارد ملی، میزان اسید چرب ترانس در محصولات غذایی از جمله فرآورده‌های آردی فست فودها، به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه ملی به تکالیفی که هر یک از بخش‌های ذی ربط از جمله وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان غذا و دارو و صنایع غذایی برعهده دارند، اشاره شده است.

به گفته عبداللهی، ظرف دو دهه گذشته اقدامات موثری برای بهبود کیفیت روغن‌های خوراکی و حذف میزان اسید چرب ترانس روغن‌ها انجام شده است و در حال حاضر بهبود کیفیت و سلامت غذا در صنف و صنعت از طریق کاهش میزان اسید چرب ترانس برای حصول اطمینان از اینکه میزان دریافت چربی ترانس از رژیم غذایی روزانه مردم در محدوده مجاز و مطابق با استاندارد‌های دنیاست، باید به طور جدی توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه انجام شود.

در ادامه نشست، الزامات اجرایی شدن این برنامه مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گرفت و مقرر شد که حمایت‌های مورد نیاز در بخش صنعت غذا و دستگاه‌های اجرایی مربوطه و پروژه‌های پیشنهادی هر یک از دستگاهها، در اسرع وقت به دبیرخانه شورای عالی سلامت جهت پیگیری برای اجرایی شدن آن‌ها ارسال شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار