۱۷۰ مبلغ و روحانی در ساوه فعالیت تبلیغی ویژه محرم را آغاز کردند

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ساوه گفت: همزمان با آغاز دهه اول محرم، ۱۷۰ مبلغ و روحانی در این شهرستان فعالیت تبلیغی و تبیینی نهضت عاشورا را در مساجد، تکایا و هیات‌های حسینی آغاز کردند.

حجت الاسلام حجت‌اله جعفری رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ساوه اظهار کرد: این مبلغان شامل ۱۰۰ روحانی بومی شهرستان و ۷۰ روحانی اعزامی از شهر مقدس قم هستند که در جریان ماه عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) فعالیت خود را انجام می‌دهند.

وی، با اشاره به اینکه روحانیون در سال جاری بر اساس سه محور «ره توشه محرم»، «تبلیغ و خانواده» و «تبلیغ و تقریب» فعالیت خود را انجام می‌دهند، افزود: حجاب در سیره اهل بیت(ع)، نحوه همسرگزینی در سیره امام حسین(ع) و امام جواد(ع)‌، توفیق همراهی با ولی امر و روش‌های تربیت فرزند از جمله اولویت‌ها در این محورها است.

حجت الاسلام جعفری، همچنین مبارزه با بدعت‌ها و خرافه‌ها در عزاداری‌ها را از دیگر اولویت‌های اعزام مبلغان در ایام عزاداری ماه محرم اعلام کرد و گفت: با توجه به همراهی و همکاری پیرغلامان، ریش سفیدان و هیات‌های عزاداری، انتظار است در سال جاری آیین‌های این شهرستان بدون هرگونه بدعتی برگزار شود.

وی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در این شهرستان ۱۹۰ هیات عزاداری مذهبی به صورت رسمی فعالیت دارند، افزود: حدود ۱۰۰ هیات دیگر نیز به صورت غیررسمی فعال است که اداره تبلیغات اسلامی در نظر دارد برای جلوگیری از بروز آسیب‌های عزاداری این هیات‌ها را نیز به صورت رسمی به ثبت برساند.

یکی از سنن رایج عزاداری برای واقعه عاشورای حسینی در برخی مناطق شهری و روستایی ساوه، برپایی نمایشی مذهبی، سنتی و ایرانی است که با عنوان «تعزیه» انجام می‌شود.

این آیین از روز نخست ماه محرم تا ۲۸ صفر بنا به رسم مناطق مختلف در روزهایی خاص برگزار می‌شود و این نمایش که واقعه کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را برعهده دارند، نشان داده می‌شود.

یکی دیگر از آیین‌های سنتی در عزاداری ماه محرم در شهرستان ساوه آیین «طوق گردان» است که در روز سوم محرم‌الحرام از سوی صاحبان برخی هیات‌های مذهبی در ساوه انجام می‌شود.

این برنامه با حضور پر شور مردم و عزاداران حسینی به ابا عبدالله الحسین(ع) در مرکز شهر و امامزاده سیدعلی اصغر(ع) این شهر صورت می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.