ارائه بیش از دو هزار درخواست برخورداری از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور در کرمانشاه

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت : طی سال گذشته بیش از دو هزار درخواست برخورداری از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور در قالب شش هزار و ۲۰۰ کارگاه به اداره کار استان کرمانشاه وارد شد.

هوشیار جوهری رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت : به استناد ماده ۷۶ قانون مشاغل سخت و زیان‌آور تأمین اجتماعی، کارگرانی که شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند درخواست برخورداری از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور را ارائه دهند.

وی افزود: بر اساس ماده مذکور، کارگران با ۲۰ سال سابقه کار به‌صورت متوالی یا ۲۵ سال به‌صورت متناوب بدون لحاظ شرایط سنی می‌توانند درخواست بررسی برخورداری یا عدم برخورداری از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور را ارائه کنند، اما اگر بیمه آن‌ها قطع شده باشد یا باید ۵۰ سال سن داشته باشند یا سوابق آن‌ها با احتساب مدت اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور به ۳۵ سال برسد.

جوهری با بیان اینکه افراد با ۲۰ سال سابقه کار اگر بیش از یک سال بیمه‌شان قطع شده باشد باید از شرایط سنی مدنظر برخوردار باشند، خاطرنشان کرد: سن بازنشستگی برای زنان نیز ۴۵ سالگی است.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: بر اساس تبصره بعدی ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، افرادی که ده سال کمتر سابقه فعالیت در مشاغل سخت و زیان‌آور را دارند و سن آن‌ها ۶۰ سال است، می‌توانند تقاضای بازنشستگی داشته باشند که به نسبت سوابق ۱.۵ برابری با دریافت ۱۵ روز حقوق در ماه بازنشسته خواهند شد.

جوهری تصریح کرد: محدودیتی در صدور مجوز مشاغل سخت و زیان‌آور به‌غیر از محدودیت‌های سنی افراد مشمول وجود ندارد برهمین اساس هر کارگری تصور می‌کند که شغلش در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد می‌تواند درخواست خود را برای بررسی برخورداری یا عدم برخورداری از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور ارائه دهد.

وی افزود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان‌آور، مشاغل مذکور در ۱۵ گروه تعریف شده که آتش‌نشان‌ها، ریخته‌گران، افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند، افرادی که با مواد شیمیایی و با محیط‌های پر سر و صدا در تماس هستند، دامداران و دامپروران از جمله آن هستند.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: تعریف سایر مشاغل سخت و زیان‌آور بر اساس ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی طبق سنجش عوامل زیان‌آور کار و انجام کارشناسی توسط کارشناسان اداره کار و مرکز بهداشت انجام می‌شود.

جوهری با تاکید بر انجام آلایندگی سنجی کارگاه‌ها توسط کارشناسان اداره کار و مرکز بهداشت، خاطرنشان کرد: پس از آن در صورتی که عوامل زیان‌آور بالاتر از میزان مجاز باشد آن شغل به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور توسط کمیته مربوطه تائید می‌شود در غیر این صورت در این کمیته مورد تائید قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه هفت هزار و ۸۰۰ شغل با احتساب تکرار در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد، اذعان کرد: طی سال گذشته دو هزار و ۹۱ درخواست برخورداری از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور در قالب شش هزار و ۲۰۰ کارگاه به اداره کار استان کرمانشاه ارائه شد که در نهایت یک هزار و ۵۰۰ درخواست به‌عنوان مشاغل سخت و زیان آور تائید شدند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.