آذربایجان به پشتوانه صفویه غنی از مبانی هویت‌ساز تاریخی است

استاندار اردبیل گفت: آذربایجان به پشتوانه صفویه از مبانی هویت ساز تاریخی غنی است.

سیدحامد عاملی با اشاره به فرصت‌های موجود در حوزه فرهنگ آذربایجان، مبانی هویت‌ساز تاریخ این خطه و تقویت جغرافیا و دیپلماسی فرهنگی برای نزدیکی با مردم کشور‌های همسایه، گفت: در کشور‌های همسایه مردم دارای باور‌ها و ریشه‌های تاریخی مشترک با مردم ایران هستند که باید از این اشتراک در شناسایی و تبلیغ چهره‌های فرهنگی و گسترش نفوذ فرهنگی استفاده کرد.

او افزود: شناخت فرصت‌ها و تهدیدات در حوزه فرهنگ و ادب آذربایجان و تقویت مبانی آن، یکی از ضروریات تقویت و کار فعال در این حوزه است. برای تولید محتوای اثربخش پیش از بررسی و شناسایی فرصت‌ها، توجه به تهدیداتی از جمله تحریف تاریخ آذربایجان از سوی دشمنان ضرورت دارد و باید از همه ظرفیت‌های فرهنگی آذربایجان در این بنیاد استفاده شود تا جلوی این تحریف و تبلیغات منفی گرفته شود.

عضو هیات امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان تصرح کرد: ابتذال و نابودی ریشه‌های اسلامی، دینی و اخلاقی از سوی جریان‌های افراطی در خارج از کشور یکی از تهدیداتی است که باید به طور جدی به آن توجه شود.

او به فرصت‌های موجود در حوزه فرهنگ آذربایجان، مبانی هویت‌ساز تاریخ این خطه و تقویت جغرافیا و دیپلماسی فرهنگی برای نزدیکی با مردم کشور‌های همسایه اشاره کرد و ادامه داد: در کشور‌های همسایه مردم دارای باور‌ها و ریشه‌های تاریخی مشترک با مردم ایران هستند که باید از این اشتراک در شناسایی و تبلیغ چهره‌های فرهنگی و گسترش نفوذ فرهنگی استفاده کرد.

عاملی در ادامه این نشست به در دست اقدام بودن چند پژوهش و تولید فرهنگی ویژه در حوزه فرهنگ و تاریخ آذربایجان و صفویه اشاره کرد و گفت: تمرکز جدی بر روی تولید آثار شاخص و عمیق فرهنگی و علمی داریم که در همین زمینه چند پروژه مهم را آغاز کرده‌ایم و به‌زودی از آن‌ها رونمایی و برخی را نیز اجرایی خواهیم کرد.

او در این نشست با تشریح برخی ضرورت‌ها و عوامل مورد نیاز برای تقویت بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان گفت: از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به نگاه یکپارچه به مسائل فرهنگی آذربایجان در ۴ استان آذری‌زبان و نبودن رقابت‌های محلی اشاره کرد. برای کار فرهنگی در حوزه آذربایجان نگاه گسسته باید به نگاهی پیوسته و متحد تبدیل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار