پیش ‎بینی وقوع سیل به کمک یک ابزار

هند از ابزار آب و هوایی جدیدی استفاده می‌کند که می‌تواند پیش بینی سیل را آسان‌تر کند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که سیل و رانش زمین در سریلانکا را که ناشی از بارندگی شدید است، می‌توان با استفاده از تکنیک‌های پیش‌بینی آب و هوا که در حال حاضر در هند استفاده می‌شوند، پیش‌بینی کرد. در ماه می ۲۰۱۷، بیش از ۱۵۰ نفر در پی سیل ناشی از باران‌های موسمی سریلانکا کشته شدند.
 
این مطالعه توسط دکتر Akshay Duras انجام و در Geophysical Research Letters منتشر شده است.

او گفت: سر‌لانکا علی‌رغم این که به شدت مستعد سیل‌های فاجعه‌بار و رویداد‌های شدید آب و هوایی است که احتمالاً در آینده به دلیل آب و هوا تشدید می‌شوند، تا حد زیادی توسط محققان نادیده گرفته شده است. 
 
 این ابزار برای بهبود پیش بینی آب و هوا در هند استفاده می‌شود و می‌تواند به طور موثر در سریلانکا نیز استفاده شود.

این مطالعه نشان داد که بارندگی شدید در سریلانکا بیشتر در طول باد‌های موسمی شمال شرقی (دسامبر-فوریه) و باد‌های موسمی دوم (اکتبر-نوامبر) رخ داده است.
 
 در مقابل، میزان بارندگی در الگو‌های آب و هوایی مرتبط با موسمی جنوب غربی (مه-سپتامبر) و اولین بارندگی (مارس-آوریل) بسیار کم بود.
 
این تیم تحقیقاتی همچنین با استفاده از مجموعه داده‌های متعدد، رابطه بین بارش شدید در سریلانکا و الگو‌های آب و هوا، نوسان مادن- جولیان (MJO) که یک نوار ابری در حال حرکت به سمت شرق است و نیز بارش بر روی اقیانوس هند استوایی و غرب اقیانوس آرام را که بر وضعیت آب و هوا در مناطق استوایی تاثیر می‌گذارد، بررسی کردند.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار