در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

از نوسازی ۲۰۰ هزار پلاک ناپایدار تا رشد ۶۲ درصدی صدور پروانه بافت فرسوده در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: طی ۱۰ سال گذشته ایجاد مشوق‌ها در بافت فرسوده شهر تهران متوقف شده بود که با کمک مصوبات قانونی آن را برگرداندیم.

مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده و اجرای نهضت مسکن سازی در تهران گفت: محدوده‌های بافت فرسوده شهر تهران طبق نقشه‌های قبلی حدود ۴ هزار و ۲۲۷ هکتار بوده که از این محدوده‌ها تا به امروز ۵۰ درصدش نوسازی شده است.

وی افزود: در کل محدوده شهر تهران، ۲۰۰ هزار پلاک ناپایدار داریم. البته بر اساس شاخص‌های جدید شورای عالی معماری و شهرسازی که به تازگی ابلاغ شده، محدوده‌های نیازمند نوسازی و بازسازی بازنگری و دقیق شده و محدوده هدف بازآفرینی شهر تهران به ۷ هزار هکتار رسیده است.

هدایت درباره مشوق‌های نوسازی در این مناطق توضیح داد: با سیاست‌های اتخاذ شده، در جریان نوسازی محدوده‌های هدف، پلاک‌های ناپایدار در اولویت قرار گرفته‌اند که باید حتما با کمک مشوق‌های شهرسازی و با همراهی مردم، این پلاک‌ها را نوسازی کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته ایجاد مشوق‌ها در بافت فرسوده شهر تهران متوقف شده بود و به همین دلیل شاهد کم شدن سرعت نوسازی بافت فرسوده در پایتخت بودیم، اظهار داشت: خوشبختانه مشوق‌ها را با کمک مصوبات قانونی به بافت‌های فرسوده شهر تهران برگرداندیم و به این ترتیب بعد از ۱۰ سال، آمار صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده تهران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۲ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: تاکنون نیز در محدوده بافت فرسوده آمار صدور پروانه ۲.۵ برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که خبر خیلی خوبی است.

هدایت با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های مهم شهر تهران در کنار ترافیک و آلودگی هوا، نوسازی بافت فرسوده است، ابراز داشت: سیاست‌های تشویقی برای رفع این چالش بوده و طی این مدت اتفاقات خوبی در بافت فرسوده رخ داده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری درباره ۲۵ تفاهم نامه شهرداری تهران با دستگاه‌های مختلف برای ساخت مسکن اظهار کرد: در مقیاس ۵۰۰ هزار واحد با مجموعه‌های مختلف که ظرفیت تولید مسکن در تهران را دارند، ۲۵ تفاهم‌نامه به امضا رسیده است. این تفاهم نامه‌ها را با رعایت اصول شهرسازی و طرح جامع منعقد کردیم، اما بنا نیست که هر تفاهم نامه‌ای امضا شد، سریعا به تولید مسکن تبدیل شود.

وی اظهار داشت: برای ساخت مسکن مجموعه تخصصی، اراضی دستگاه طرف تفاهم را معرفی می‌کنند. این پیشنهادات اگر از نظر طرح‌های بالادستی مشکلی نداشت، در کمیسیون‌ها تخصصی از نظر وضعیت مالکیت و حقوقی بررسی می‌شود.

هدایت در ادامه یادآور شد: طرح‌های ارائه شده اگر به لحاظ قانونی مساله‌ای نداشت، مصوبات اخذ خواهد شد. البته از محل این تفاهم نامه‌ها، ساخت ۱۷۰ هزار عملیاتی شده و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است که بخشی از این املاک مورد بازدید اعضای شورای شهر و اصحاب رسانه قرار گرفته و می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه طرح‌های ساخت مسکن بیشتر در مناطق جنوبی تهران و در محدوده مناطق ۱۸، ۱۹، ۱۵، ۲۱، ۲۲ و ۲۰ متمرکز است، یادآور شد: در طرح‌های جهادی مسکن بیشتر می‌خواهیم به سمت تسهیل‌گری برویم.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن‌های استطاعت‌پذیر هدف اصلی ماست، افزود: خانه‌دار کردن ساکنین شهر تهران اولویت این طرح است و قرار است مسکنی که تولید می‌شود بیشتر در حد توان مالی مستاجران باشد. در طرح‌های ساخت مسکن در قالب تفاهم‌نامه‌ها، ملاحظات شهرسازی و افق‌های جمعیتی در نظر گرفته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر علی میرزالو
۱۷:۳۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
هنوز تشویقی های بافت ناکارآمد شهرری بصورت شفاف در دفاتر مهندسی به مردم گفته نمی‌شود. اگر مسئولین شهر داری ها در رسانه ها با مردم در میان بگذارند خیلی خوب است .
آخرین اخبار