اجرای درس ۳ واحدی یادگیری تجربی برای همه دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران گفت: از نیم‌سال اول سال تحصیلی جدید بین ۳ تا ۱۵ واحد درسی مهارتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه اختصاص پیدا می‌کند.

سید محمد مقیمی در نشست شورای سیاستگذاری تحول و نوآوری آموزشی دانشگاه تهران که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: موضوع مهارت‌ورزی دانشجویان به عنوان یک دغدغه در همه دوره‌های مدیریتی و همه برنامه‌ها مطرح بوده، اما در عمل، اهداف مدنظر در این زمینه کمتر محقق شده است. ایراد اساسی نیز این بوده است که در مرحله اجرا وقتی می‌خواهیم ارتباط با صنعت برقرار شود، سازوکار‌های اجرایی این ارتباط برقرار نشده و صنعت پذیرنده این فضا نبوده است.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام این که از نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲، بین ۳ تا ۱۵ واحد درسی مهارتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران اختصاص پیدا می‌کند، گفت: حداقل یک استاد از سوی هر گروه آموزشی دانشگاه به عنوان استاد علاقمند و توانمند برای همکاری در ارائه دروس مهارت‌ورزی معرفی شده است که این استادان اتاق فکر اصلی دانشگاه در زمینه دروس مهارت‌ورزی و اجراکننده این دروس از مهر خواهند بود. گرنت ویژه‌ای در اختیار این استادان قرار می‌گیرد و مشارکت آن‌ها در اجرای دروس مهارت‌ورزی، در زمینه ترفیع و ارتقای ایشان موثر خواهد بود.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از بحث مهارت‌ورزی دانشجویان دانشگاه تهران می‌شود، باید توجه داشته باشیم که ماموریت دانشگاه تهران تربیت فارغ‌التحصیلانی چندوجهی و جامع‌الاطراف است که ضمن آشنایی با مبانی تئوریک حوزه تخصصی خود، بتوانند با جامعه و صنعت مرتبط با حوزه تخصصی نیز ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: تجربه نشان می‌دهد که حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر نیز در بدو ورود به صنعت مربوطه سردرگم هستند و در مرحله جامعه‌پذیری اولیه در صنعت و جامعه، رابطه خوبی بین آموخته‌های خود در دانشگاه با انتظارات محیط صنعت برقرار نمی‌کنند و حتی ابزار‌های اولیه را به خوبی نمی‌شناسند؛ اما قدری که جلو می‌روند، موفقیت‌هایشان ظاهر می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام این که اجرای واحد‌های مهارت‌ورزی در دانشگاه تهران به تناسب رشته‌ها می‌تواند تا ۱۵ واحد محقق شود، گفت: در گام اول، ۳ واحد درس یادگیری تجربی به صورت عمومی برای همه رشته‌ها طراحی شده است که البته بخشی از محتوای این درس به تناسب رشته‌ها متفاوت است. درس یادگیری تجربی به نوعی یک آغاز برای ارتباط دانشجو با صنعت است.

مقیمی با تاکید بر این که از ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی به منظور اجرای درس یادگیری تجربی استفاده می‌شود، درباره روش اجرا و همچنین محاسبه نمره این درس، اظهار داشت: نمره درس ۳ واحدی یادگیری تجربی در معدل منظور می‌شود و گذراندن این درس برای فارغ‌التحصیلی ضروری است. روش کار در کلاس‌های یادگیری تجربی این طور است که دانشجویان هم کلاس درس به صورت کارگاه آموزشی خواهند داشت و هم کلاس‌های عملی و حضور در محیط واقعی کار را تجربه می‌کنند. در کارگاه‌های آموزشی که می‌تواند به صورت آنلاین و غیرحضوری هم برگزار شود، استادان درس به طرح مباحث آموزشی در حوزه معرفی رشته و کاربرد‌های آن در صنعت می‌پردازند و در اواسط نیمسال نیز یک دوره شبانه‌رزی سه روزه برای دانشجویان در پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار