کشت برنج بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در حال گسترش است

معاون وزیر جهاد گفت: امسال کشت برنج بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در ۱۰۰ هکتار و ۷ شهرستان و نیز مشارکت ۴۶ کشاورز در حال پیگیری است.

آقای شهرام نعیمی، رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: تاریخچه علم گیاه پزشکی ایران در این مؤسسه موجود است. در واقع بررسی گیاه پزشکی در کشور از یک قرن آغاز شده و در نیمه دوم امسال جشن یکصدمین سال مؤسسه برگزار می‌شود.

او افزود: اهداف راه اندازی مؤسسه در سازمان تات امنیت غذایی، ایمنی و سلامت غذایی و تنوع زیستی در کشور است.

نعیمی ادامه داد: امنیت غذا با کمک شیوه‌های مدرن تولید تأمین می‌شود و در حوزه ایمنی و سلامت غذایی، استفاده از آفت کش‌های کم خطر و جایگزینی آفت کش‌های گیاهی به جای شیمیایی قابل محقق شدن است. همچنین در موضوع تنوع زیستی به دنبال پایداری کشاورزی و گونه‌های گیاهی هستیم.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی گیاه پزشکی کشور با اشاره به شعار مؤسسه غذای بهتر و غذای بیشتر یادآور شد: سازمان تات پیشران اصلی بخش کشاورزی بوده و این مؤسسه به دنبال انتقال تکنولوژی به بخش بهره برداران برای بهبود کشت است. با شناسایی عوامل زیان آور در این بخش و به کارگیری عوامل پیشگیرانه می‌توان به مهار آفات گیاهی پرداخت که در این راستا هوش مصنوعی نیز کمک کننده است.

او با اشاره به تجهیزات سخت افزاری بخش کشاورزی گفت: در کنار روش‌های سم پاشی، استفاده از سمپاش های مناسب در بهبود و ارتقا کشت دارای اهمیت است.

این مقام مسئول در حوزه کشاورزی با اشاره به رده بندی جانوران و رستنی‌ها در سازمان تات تاکید کرد: نگهداری و حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهان و حشرات از دیگر فعالیت‌های این مجموعه دانش بنیان در حوزه کشاورزی است.

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور درباره ظرفیت‌های این مرکز رشد گفت: ما با ۹ شرکت وظیفه تأمین و سلامت غذایی کشور را بر عهده داریم. ارتقا سلامت محصولات، بهینه سازی آفت کش‌ها، توسعه و کنترل بیولوژیک، ،بررسی تغییرات اقلیمی از جمله برنامه‌هایی است که در راستای تعهد غذایی در حال پیگیری است.

نعیمی گفت: در نهایت تلاش مؤسسه رساندن نتایج مطالعات و تحقیقات به بهره برداران است.

تولید برنج بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در ۲ مزرعه

در ادامه شهرام شاهرخی، معاون پژوهش این مرکز رشد به سخن پرداخت و گفت: بر اساس دستورالعمل‌هایی که در امنیت و سلامت غذایی مؤسسه بر عهده دارد، تولید برنج بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی سال گذشته در دو مزرعه به مساحت ۱۰ هکتار با موفقیت به انجام رسید.

او افزود: این فعالیت تحقیقاتی امسال در ۱۰۰ هکتار و ۷ شهرستان و نیز مشارکت ۴۶ کشاورز در حال پیگیری است.

شاهرخی ادامه داد: این امر ضمن کاهش هزینه برای برنج کاران منجر به افزایش عملکرد کشاورزان می‌شود.

این محقق گفت: کشت برنج در استان‌های شمالی کشور دارای دو کشت بوده و بیشترین چالش در حوزه آفات مربوط به کشت دوم است؛ از این رو در بحث مطالعات و تحقیقات کشت این محصول بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی با تمرکز به کشت دوم در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار