تعقیب قضایی مسببین خشک شدن بالیقلوچای در دستور کار دادستان اردبیل

دادستان مرکز استان اردبیل از تعقیب قضایی مسببین خشک شدن بالیقلوچای در دستور کار دادستان اردبیل خبر داد.

جلال آفاقی با اشاره به گزارش گشت سایبری خود از انعکاس نگرانی و انتقاد شهروندان اردبیلی از مرگ ماهیان و خشک شدن رودخانه بالیقلوچای در فضای مجازی و پیگیری افکار عمومی، از دستور ویژه برای بررسی موضوع خبر داد.

او اعلام کرد: حسب اطلاعات حاصله در بررسی‌های اولیه از گزارش مرگ ماهیان و خشک شدن بالیقلوچای، به دلیل عملیات عمرانی داخل بستر و حریم رودخانه که توسط شهرداری اردبیل در حال انجام می‌باشد، حوضچه‌های غیر متعارف و غیر طبیعی آب در برخی محل‌های داخل رودخانه تشکیل گردیده که به تدریج در حال خشک شدن بوده و موجب تلفات ماهیان گرفتار در حوضچه‌ها بوده است.

دادستان اردبیل ادامه داد: مانداب‌های ایجاد شده به دلیل عدم جریان آب، دچار فساد مواد آلی آن و ایجاد آلودگی و بوی نامطبوع می‌شود و در این خصوص کانال‌های انحرافی طراحی شده جهت انتقال مازاد آب در محل‌های مورد نظر، به دلیل حجم کم آب، کارایی لازم برای بقا و نگهداری یا انتقال آبزیان به منابع آبی رودخانه را ندارند.

آفاقی تصریح کرد: عدم تخصیص مقدار کافی آب رودخانه تحت عنوان حق آبه زیستی، موجب خشکی نسبی یا کامل رودخانه در بیشتر امتداد آن در داخل شهر بوده و تراکم زباله و آلاینده‌ها نیز مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است.

او با اظهار اینکه موضوع با جدیت در حوزه دادستانی در حال پیگیری است و در صورت احراز قصور یا ترک فعل، برخورد جدی با مسبب یا مسببان صورت خواهد پذیرفت، از مسئولین ذیربط و متولی در دستگاه‌های مرتبط و فرماندار شهر و شهردار خواست بخاطر اهمیت و حساسیت امر، در اسرع وقت اقدامات و تدابیر لازم به ویژه در جهت اصلاح طراحی رودخانه به منظور عملیات عمرانی و تخصیص حجم کافی آب داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.