تحویل برق بیشتر به صنایع با وجود برنامه‌های مدیریت مصرف

به گفته مسئولان‌ حوزه برق، با وجود همراه کردن صنایع در طرح‌های مدیریت مصرف، برق بیشتری به صنایع تحویل داده شده و افزایش تقاضای برق در تابستان بر تامین برق صنایع اثر منفی نگذاشته است.

رشد اقتصادی کشور‌ها به نوعی با صنعت برق و تامین این انرژی گره خورده و اقتصاد در حال توسعه کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و به طور کلی می‌توان گفت صنایع ۳۶ درصد از مصرف برق کشور در طول یک سال را به خود اختصاص داده اند. از ابتدای تیرماه تاکنون میزان مصرف انرژی برق کشور ۶ درصد بیشتر از سال گذشته بوده و در آخرین آمار اوج مصرف به ۷۳ هزار مگاوات رسیده که ۴۲۵۰ مگاوات از مصرف لحظه‌ای کشور در ساعات اوج مصرف مربوط به صنایع بوده است. 

سال گذشته برنامه‌های مدیریت مصرف برق برای صنایع در نظر گرفته شد و آمار رشد مصرف برق در بخش‌های مختلف، پتروشیمی، فولاد و سیمان نشان می‌دهد که اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف موفقیت آمیز بوده است. بر اساس این برنامه، برق ۹۲ درصد از مشترکان صنعتی و صنفی صنعتی کوچک بدون محدودیت تامین شد. گفتنی است طی سال ۱۴۰۱ سهم صنایع از تقاضای برق در استان تهران تیز در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، افزایشی بود.

تامین برق پایدار متناسب با نیاز صنعت سبب خواهد شد تا زمینه های لازم برای جهش تولید صنایع فراهم شود و به همین منظور برای امسال هم برنامه‌های مدیریت مصرف با تقسیم بخش‌های مختلف صنعتی به سه گروه اجرا شد. نتایج اجرای این طرح تاکنون نیز امیدبخش بوده بر اساس آمار‌های منتشر شده در بازه زمانی ۱۳ خرداد تا ۱۰ تیرماه امسال رشد تولید ایران در بخش فولاد به ۱۷.۴ درصد رسیده و کشور با رکوردشکنی رشد تولید از دهمین فولادساز بزرگ دنیا در سال گذشته به رتبه ۷ فولادسازان بزرگ دنیا رسیده است.

از سه گروه صنایع که ذکر شد، بیش از ۹۰ درصد از واحد‌های صنعتی که حدود ۵۸۰ هزار واحد هستند در بافت مسکونی شهر قرار دارند و در گروه اول قرار می‌گیرند. این بخش از صنایع به طور کامل از مشارکت در برنامه‌های مدیریت مصرف معاف هستند. ۱۰ درصد باقی مانده دو گروه واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحد‌های بزرگ صنعتی و انرژی بر هستند که برای گروه دوم ۱۲ ساعت مشارکت در طرح‌های مدیریت مصرف و برای صنایع انرژی بر هم جابجایی بار مصرف برای جلوگیری از همزمانی پیک‌های مصرف برق در نظر گرفته شده است. 

رشد ۱۱.۵ درصدی انرژی تحویلی به نیروگاه‌ها

در ادامه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱.۵ درصدی میزان انرژی تحویلی به صنایع بزرگ را داشتیم گفت: امسال برنامه ای جامع برای صنایع متوسط و کوچک تنظیم کردیم که بر اساس آن صنایع به گروه‌هایی تقسیم شدند. گروه الف شامل کارگاه‌های صنفی و صنعتی هستند که حدود ۵۸۰ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شود و هیچ محدودیتی در مصرف برق ندارند و این بخش از صنایع، ۹۲ درصد از مشترکان صنعتی را تشکیل می‌دهند.

او ادامه داد: گروه دوم و در بخش شهرک‌های صنعتی، که با توافق با آن‌ها یک روز در هفته برای مشارکت در طرح‌های مدیریت در نظر گرفته شده است. این یک روز هم با جابجایی ساعات فعالیت و یا تولید در روز‌های تعطیل قابل جبران است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران می‌گوید: برای گروه سوم که ۳۰۲ واحد صنعتی انرژی بر کشور هستند طبق توافقی که با وزارت صمت داشتیم برنامه‌ریزی شده مطابق با نیاز بازار، میزان تقاضا و مباحث قیمتی، میزان برق آن‌ها تأمین شود که اکنون مطابق برنامه پیش می‌رود.

سخنگوی صنعت برق در خصوص میزان انرژی تحویلی به صنایع انرژی بر کشور گفت: فولادی‌ها حدود ۱۳درصد، مس و آلومینیوم حدود ۱۱ درصد و سیمانی‌ها حدود ۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشتند.

برق صنایع مطابق برنامه تامین خواهد شد

موضوعی که آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به موفقیت برنامه مدیریت مصرف صنایع گفت: برنامه تامین برق صنایع در بخش‌های مختلف را مطابق برنامه‌ای که در گذشته اعلام شد، بدون محدودیت اجرا می‌کنیم. طبق آمار ۳۷ درصد رشد صادرات محصولات فولادی در ۴ ماه گذشته داشتیم که نشان می‌دهد برنامه تامین برق صنایع، مطابق برنامه و با موفقیت صورت گرفته است.

گفتنی است ،سال گذشته مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز پاداش مشارکت صنایع در مدیریت بار پرداخت شد که پیش بینی می‌شود این رقم امسال افزایش دو تا سه برابری داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار