متوسط هزینه و درآمد خانوار چقدر است؟

مرکز آمار اعلام کرد سال گذشته متوسط هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب ١٣٧ و ٧٩ میلیون تومان بوده است.

به نقل از مرکز آمار، متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته ۱،۶۶۹،۶۴۱ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل، ۴۸.۵ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۴۰۱، رشد متوسط درامد سالانه خانوار‌های شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه بوده است.

 متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری ۱۳۷۱۴۶۰ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٨،٣ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار شهری ٣٧٦،٨٢٢ هزار ریال با سهم ٢٧.٥ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٩٩٤،٦٣٨ هزار ریال با سهم ٧٢.٥ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه گوشت با سهم ۲۰.۷ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٥٢.٥ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ١،٦٦٩،٦٤١ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ٤٨،٥ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۱۴۰۱ رشد متوسط درامد سالانه خانوار‌های شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درامد خانوار‌های شهری نشان می­‌دهد که ٣٢/٨درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٢/٥١ درصد از محل درامد‌های غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

مقایسه درصد خانوار‌های شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، نشان می‌­دهد که خانوار‌های استفاده کننده از اجاق گاز از ٨/٩٨ به ٥/٩٨، تلویزیون رنگی از ٩٧/٦ به ۰.۹۷، جاروبرقی از ١/٩٢ به ٦/٩١، ماشین لباسشویی از ١/٨٨ به ۰.۸۸، یخچال فریزر از ٨/٧ به ٧/٦٧، اتومیبل شخصی از ٩/٥٣ به ٧/٥٣، مایکروویو و فر‌های هالوژن دار از ٩/١١ به ٩/١٢و ماشین ظرفشویی از٣/٨ به ۰.۸ درصد تغییر یافته است.

در سال ۱۴۰۱، عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ٥/٩٥ درصد از خانوار‌های شهری برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) بوده است.

متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار روستایی ٧٨٨،٥٩٤ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٥١،٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار روستایی ٣٢٨،٥٢٧ هزار ریال با سهم ٤١.٧ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۴۶۰۰۶۸ هزار ریال با سهم ٥٨.٣ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه گوشت با سهم ۲۰.۷ درصد و پس از آن هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورد‌های آن با ۲۰.۴ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٣٢.٨ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه یک خانوار روستایی ٩٨٦،٣٨٣ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٥٤،٨ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درامد خانوار‌های روستایی نشان می­‌دهد که ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١/٣ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٩/٣٧ درصد از محل درامد‌های غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

مقایسه درصد خانوار‌های روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می­‌دهد که خانوار‌های استفاده کننده از اجاق گاز از ٩٨/٥ به ٨/٩٧، تلوزیون رنگی از ٩٥/١ به ٦/٩٣، جاروبرقی از ٦٨/٩ به ٤/٦٩، ماشین لباسشویی از ٥٩/٨ به ٥/٦، یخچال فریزر از ٥٥/٢ به ٨/٥٤، اتومیبل شخصی از ٣٥/٩ به ١/٣٧، مایکروویو و فر‌های هالوژن دار از ٢/١ به ٣/٢ و ماشین ظرفشویی از ۰.۵ به ۴ درصد تغییر یافته است.

در سال ۱۴۰۱ عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ٤/٧٩ درصد از خانوار‌های روستایی برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) و ٥/٩درصد نفت سفید بوده است.

متوسط هزینه‌ها و درآمد خانوار بر حسب استان

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ١،٩٦١،٨٩٤ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ۷۹۰۵۱۷ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ۱۴۰۱ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ۲۳۰۶۶۲۲ هزار ریال بیشترین و استان خراسان شمالی با ۱۰۲۴۶۳۵ هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار شهری را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است.

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان مازندران با ۱۰۶۳۶۳۹ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٤٢١،٤٣٩ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ۱۴۰۱ داشته‌اند.

همچنین استان مازندران با ۱۶۷۶۲۵۰ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۴۴۰۵۵۱ هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
سلام. شاید میانگین های آماری درست باشند. اما شما اگر در برخی مناطق روستایی کشور سری زده باشید یا فامیل داشته باشید یا هر مورد دیگه ای، می بینید بسیاری از افراد روستایی دارای زمین های زیادی هستند که در چند سال اخیر قیمت های نجومی پیدا کرده این در حالی هست که در شهر بعضی از مردم حتی توان پرداخت اجاره یک خانه معمول در یک منطقه بسیار معمولی را ندارند. منظور بنده مطلق نیست اما واقعا در استان های شمالی کشور و استان اصفهان، این موضوع را از نزدیک سال ها دیدم و متوجه شدم. حال چرا وقتی صحبت از کمک های بیشتر مثل سهام عدالت و غیره میشود، دولت ها در اکثر اوقات روستاییان را مد نظر قرار می دهند، جای سوال است!! حداقل بین روستاییان مناطق محروم و مناطق معمول و برخوردار، تفاوت قائل شوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
باسلام درخصوص متناسب سازی حقوق کارکنان شاغل وبازنشسته رسیدگی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
درزمینه کاهش تورم و افزایش قیمت ها می بایست نظارت ورسیدگی شود.
Italy
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
این چه عدد رقم هایی که نوشتید..یک میلیون هزار ریال یعنی چقدر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
ای مسئولان کج فکر ای مسئولان بی درد وبیسواد حقوق من سرگردبازنشسته ارتش بامدرک دانشگاهی کمترازحقوق ی کارمند بازنشسته کمیته امدادی هست بفهمید نفهمااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
همونم از سرت زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
۱،۶۶۹،۶۴۱ ریال
درآمد سالانه ؟؟؟؟؟
یکی توضیح بده من نمیفهمم!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
معلومه ریاضیتون هم خیلی ضعیف درآمد کارگر سالانه ۱۱۰ میلیون هم نمیشه از کجا در آوردین این اعداد و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
واقعاً نمی‌دانید ویا.....‌‌ شما که ادعای آنچنانی دارید از اوضاع فلاکت‌بار مردم بیچاره واقعاً بی خبرید ویا خجالت زده از بیان واقعیت.. حالا این آمار وارقام را از کدام خانواده‌ها جمع آوری کردید مردم ایران که اینچنین درآمدی را نداشته و ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
خوب نتیجه این ارقام چه جیزی را نشان می دهد یعنی وضع
اقتصادی خانواده ها در سال 1401 نسبت به سال 1400 بهتر
شده یا نه؟!!!!!!!!!!
اصلا یک کلام بگویید خط فقر در سال 1400 چقدر بوده
در سال 1401 چقدر بوده در سال 1402 چقدر است؟
مردم که می دانند سال به سال افتضاح تر شده اقتصاد
مردم. ایران مسئولین دست از حقه بازی دست بردارند
الکی امار سازی نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
سلام درآمد ها وپرداخت حقوق کارکنان برابر تورم مد نظر قرار گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
مردم تنها چیزی که حس میکنن و میفهمن اینه که اوضاع زندگی نسبت به سال قبل سختر و بدتر شده. والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
بعد ما با ماهی ۲ میلیون تو فقر مطلق زندگی می‌کنیم ولا سالانه ۷۹میبیون هیچی نیس
Iran (Islamic Republic of)
نعمت
۱۳:۳۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
۲ساله که به پسرم قول داده ام برای خانواده ام یک خودرو بخرم ، هنوز نتوانسته ام . یک پدر بی عرضه شده ام . با عث و بانی تحقیر شدن من جنابعالی هستید که اگر به قیامت اعتقادی دارید من از شما نخواهم گذشت . من اگر در یک کشور خارجی بودم الان این مشکل را نداشتم و آزادانه یک خودرو برای خرید انتخاب می کردم و می خریدم .اما در کشور جنابعالی باید از دلال به ۲ برابر قیمت بخرم !
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
افزایش حقوق باید جهت حفظ قدرت و توانمندی خرید ، 10% بیشتر از تورم اسمی که دولت اعلام میکند و بهتر بگویم تورم واقعی باشد تا مردم در مقابل افزایش قیمتها خسارت به آنها وارد نشود و ضمناً افزایش حقوق باید متناسب به شرایط جغرافیایی و اینکه فردی در جامعه شهری و یا روستایی و غیره زندگی مینماید تعریف شود و مولفه های دیگر که ان شاءالله آقایان میدانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
وقتی افزایش حقوق کارگر و کارمند۲۰ درصد اعمال شده چطور درآمدها ۴۸درصد افزایش پیدا کرده معلومه که آمارهایتان دروغ و کشکه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۵۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
بر اساس این گزارش خودتون. متوسط سالانه یک خانوار شهری اگر مبلغ را هم به بالا گرد کنیم و اون رو 170 میلیون تومن فرض کنیم، یعنی سالانه 3400 دلار. متوسط جهانی درآمد سالانه 60 تا 70 هزار دلار است. 3400 دلار از درامد یک ماه در کشوری مثل آمریکا کمتر و در حد نصف است.
Iran (Islamic Republic of)
پژوهش
۱۲:۳۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
این ارقام برا چه زمانیه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
بنده باستان شناس هستم. بنظرم این آمار باید مربوط به اواخر دوره پارینه سنگی باشه تا اوایل عصر آهن.
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان گروهبان دومی هیتلر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
ابن آمار مال زمان تیر کمون
آخرین اخبار