آغاز فصل هشتم کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ازبکی

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از آغاز فصل هشتم کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ازبکی از ابتدای شهریور خبر داد.

 رحیم خاکی با اشاره به این که فصل هشتم کاوش‌ها در محوطه ازبکی به سرپرستی دکتر مهرداد ملک زاده از برترین باستان‌شناسان کشور انجام می‌شود گفت: در تپه ازبکی از حدود ۲۰ سال پیش به سرپرستی دکتر یوسف مجید‌زاده در قالب ۶ فصل، پژوهش‌های جدی انجام شده که منجر به چاپ ۳ یا ۴ جلد کتاب شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: فصل هفتم کاوش‌ها نیز گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم و لایه‌نگاری به سرپرست دکتر یوسفی زُشک انجام شد. اما اکنون بنابر گذر زمان و نیاز‌های فرهنگی جدید، زمان مناسبی برای بازنگری و نگاهی دوباره به محوطه ازبکی است.

به گفته خاکی این کاوش‌ها با هدف بازخوانی کاوش‌های پیشین و همچنین عملیات حفاظتی و مرمتی برای حافظت از آنچه قبلا انجام شده و حرکت به سمت تولید محتوا و ایجاد پایگاه داده انجام می‌شود.

او با بیان این که محوطه ازبکی البرز یکی از نقاط مهم باستان‌شناختی در مرکز فلات ایران است، افزود: امید که با مقایسه مطالعات صورت گرفته و مطالعات جدید بتوان مقام واقعی محوطه ازبکی را در تطور فرهنگی این بخش از مرکز فلات ایران بشناسیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.