توافق بین تهران و بغداد برای اخراج جدایی‌طلبان ایرانی از اقلیم کردستان

یک وبسایت عراقی اعلام کرد بین ایران و عراق توافقی صورت گرفته که بر مبنای آن جدایی‌طلبانی که در اقلیم شمال این کشور هستند، اخراج شوند.

منابع دیپلماتیک و سیاسی عراق از اخراج تروریست‌های مسلح و جدایی طلبان در روز‌های آینده از اقلیم کردستان خبر دادند. این منابع به خبرگزاری المطلع گفتند که «طبق توافق سه جانبه‌ای که بین دولت ایران از یک سو و دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان امضا شد، اعضای گروه‌های کرد تمام تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را پس خواهند داد و به همراه خانواده خود به مناطق غرب عراق تبعید خواهند شد.»

 به گفته منابع، توافق جمهوری اسلامی ایران و عراق ۱۹/۹/۲۰۲۳ به عنوان آخرین مهلت برای حل پرونده گروه‌های کرد جدایی طلب و عقب‌نشینی آن‌ها از مناطق مرزی ایران به سمت کمپ‌ها تعیین شده است. قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی پیش از این با علی اکبر احمدیان، همتای ایرانی خود در تهران دیدار و در مورد مراحل پرونده امنیتی امضا شده بین عراق و ایران و راه‌های ارتقای امنیت با وی گفتگو کرد.

الاعرجی همچنین بر عزم دولت عراق برای حفظ و تقویت روابط بین بغداد و تهران و در همه سطوح تاکید کرد. قابل ذکر است که الاعرجی مدتی پیش به اقلیم کردستان سفر کرد و با یکی از مقامات منطقه در خصوص توافق با ایران گفتگو کرد. شایان ذکر است که علی شمخانی، مشاور سابق امنیت ملی ایران، پس از رایزنی‌های دوجانبه که چند ماه به طول انجامید، در اسفند ماه گذشته با حضور محمد شیعه السودانی، نخست وزیر، با الاعرجی قرارداد امنیتی امضا کرد.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز پیشتر از عراق خواسته بود تا گروه‌های مسلح مخالف ایران مستقر در خاک این کشور را اخراج کند و بر احتمال هدف قرار دادن و بمباران مقر‌های تروریست ها و جدایی طلبان کرد‌ها در ماه‌های آینده، تاکید کرده بود. او خاطرنشان کرد: براساس توافقنامه امنیتی با دولت عراق، گروه‌های تروریستی حاضر در خاک اقلیم کردستان باید خلع سلاح شوند و این منطقه را ترک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار