بیمه محصولات کشاورزی چتری برای کاهش ریسک‌ تولید

بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی براین باورند که با وجود ریسک بالای بخش کشاورزی، بیمه محصولات چتری در برابر کاهش ریسک‌تولید، حمایت از فعالان بخش و ارتقای امنیت غذایی محسوب می شود.

 بخش کشاورزی یکی از مهم تربن بخش های اقتصادی کشور محسوب می شود که با تولید سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تن محصول، نقش مهمی در تامین امنیت غذایی، سلامت جامعه  و توسعه و استقلال کشور دارد که برنامه ریزی درست و پایدار نسبت به توان تولید و کاهش نوسانات تولید از راهکارهای اساسی در جهت تحقق این امر مهم محسوب می شود.

ناگفته نماند که با توجه به ریسک بالای بخش کشاورزی، صندوق بیمه چتری در جهت کاهش ریسک و حمایت از فعالان است که متاسفانه برخی عوامل همچون تاخیر در پرداخت غرامت ها یا تعرفه بالای بیمه در برابر میزان خسارت پرداختی موجب شده که کشاورز تمایلی به بیمه مزارع و باغات خود نداشته باشد.

در همین رابطه آقای علیرضا آل امین قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی می گوید: بنابر آمار حدود ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش هستند که برای سال زراعی جدید به ۶۰ درصد و در سال های آتی به ۱۰۰ درصد خواهیم رساند. در این راستا تفاهم نامه و قراردادهای خوبی داریم.

آل امین گفت: در حوزه بیمه کشاورزی در منطقه اول هستیم و پیشنهاد داده ایم که در این بخش هاب منطقه شویم و به کشورهای دیگر کمک کنیم.

قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی با تاکید بر اهمیت بیمه کشاورزی گفت: در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به بیمه محصولات کشاورزی شده است که خوشبختانه در ۲ سال گذشته به میزان ۸ سال دولت قبلی غرامت به کشاورزان پرداخت کرده ایم. خوشبختانه دولت سیزدهم به بیمه اعلام کرده که هیچ دغدغه مالی برای پرداخت غرامت نداشته باشید و همه محصولات را بیمه کنید چراکه دولت حامی کشاورزان است.

آقای سیدمصطفی هاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی امام با بیان اینکه پرداخت حق بیمه متناسب با خسارت پرداختی نیست، گفت: سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ کشاورزان هزار میلیارد تومان خسارت دیدند، اما تنها ۱۶۰ میلیارد تومان حق بیمه گرفتند که امسال ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت جهاد بنا دارند حق بیمه بیشتری پرداخت کنند.

بنابر آمار اعلامی در سال اول اجرای پروژه طرح جهش تولید ۶۷۰ هزارهکتار از اراضی دیم زیرکشت رفت که ۱۰۰ درصد آن بیمه شد، اما سال دوم از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارهکتار اراضی تحت پوشش دیم تنها ۵۴ درصد و سال سوم از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار اراضی تنها ۴۴ درصد بیمه شد که علت اصلی این موضوع نرخ بیمه و نوع برخورد با کشاورزان بوده است که معاون ستاد فرمان اجرایی امام می گوید: امسال بناست در سال زراعی جدید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زیر کشت رود که امیدواریم ۱۰۰ درصد بیمه شود.

ضرورت فراگیر شدن بیمه محصولات کشاورزی در کشور

آقای قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: تمامی کشاورزان باید دارای اصالت و پروانه کسب کشاورزی باشند که براساس آن نوع کشت آنها مشخص است.

او بیمه محصولات کشاورزی را عاملی موثر در پایداری امنیت کشت اعلام کرد و افزود: براین اساس دولت منابع لازم را باید در اختیار کشاورز بگذارد به طوریکه ۵ درصد آورده بیمه سهم کشاورز و ۹۵ درصد سهم دولت باشد.

پیشه ور با انتقاد از محدودیت تعداد کارشناسان بیمه در استان های مختلف گفت: کشاورز به موجب وقوع سیل،آتش سوزی یا حمله ملخ تمایل دارد که در صورت آسیب به سراغ کشت دیگر رود تا سال زراعی را از دست ندهد که بدین منظور نیاز است پس از وقوع رخداد، کارشناس بیمه در محل حضور یابد و پس از تعیین خسارت، بلافاصله غرامت خود را جهت شروع کشت دیگر دریافت کند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با تاکید بر بیمه فراگیر محصولات کشاورزی همانند دیگر کشورها گفت: کشاورز به تنهایی در بحث بیمه فراگیر محصولات کشاورزی نمی تواند مشارکت کند و ضروری است که در این راستا دولت ورود کند و منابع خوبی را تخصیص دهد. همچنین در زمان خسارت مزرعه یا باغ تنها کارشناس بیمه نباید اعلام خسارت کند و ضروری است که نماینده صنف هم حضور یابد.

با توجه به ضرورت امنیت غذایی، بیمه محصولات کشاورزی راه حل مناسب برای حمایت از کشاورزان در صورت وقوع خسارت محسوب می شود چراکه بخش کشاورزی در معرض خطر انواع بلایای طبیعی همچون سیل، خشکسالی، سرمازدگی و ... قرار دارد.

اجباری شدن بیمه محصولات کشاورزی راهی برای ارتقای امنیت غذایی

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی کارآمدی لازم را ندارد، گفت: باتوجه به تعرفه های بالای بیمه، کشاورزان امکان بیمه مزارع و باغات خود در برابر حوادث و بلایای طبیعی را ندارند.

به گفته او، کشاورزان در ابتدای فصل به فکر تامین کود، بذر و آماده سازی بستر است که در نهایت به سبب کمبود نقدینگی، کشاورز برنامه ای برای پوشش بیمه محصولات خود در برابر حوادث طبیعی ندارد.

ایمانی ادامه داد: علی رغم ریسک بالای بخش کشاورزی و خطرات بالای تولید در مناطق مختلف، کشاورز استقبال چندانی از بیمه نمی کند چراکه در سنوات گذشته همیشه پرداخت غرامت ها با تاخیر انجام شده که این موضوع با گلایه مندی شدید کشاورزان روبروست.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با تاکید بر اجباری بودن بیمه محصولات کشاورزی همانند جوجه یکروزه گفت: بیمه محصولات کشاورزی با تعرفه مناسب و پرداخت غرامت بالاتر در راستای ایجاد انگیزه در بین کشاورزان باید اجباری شود تا امنیت غذایی و پایداری تولید که با امنیت ملی گره خورده است محقق شود.

با توجه به اهمیت خودکفایی محصولات استراتژیک در کشور، بیمه محصولات کشاورزی در ارتقای امنیت غذایی و به حداقل رساندن خطرات نقش بسزایی دارد چراکه بخش کشاورزی قابل پیش بینی نیست و تنها به سبب شرایط اقلیمی کشور و ریسک بالای بخش کشاورزی نیاز است که حمایت های لازم در جهت ترغیب کشاورزان به بیمه محصولات زراعی و باغی و ... در بخش صورت گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۴۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
سال ۱۴۰۰به ۱۴۰۱ از ۹هکتار گندم دیم ۲۰ میلیون سود خالص داشتم.۲۳میلیون خرجش شد که کلا ۴۳ تومن بهم داد
۹۰۰هزار تومن هزینه بیمه شد که سر آخر ۳/۷۰۰ خسارت دادن

امسال برا گندم ۶ هکتار ۲۸میلیون خرج کردم .۱۱۵ میلیون بهم داد.بارندگی بهتر میبود منطقه ما بیشترم میشد
۱/۲۰۰شده هزینه بیمه .نهایتا همون پول بیمه رو بدن

پس بدرد نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
سلام وقتی کارشناس بیمه محصولات کشاورزی خودش بیمه وامنیت شغلی ندارد دیگه چه انتظاری از پرداخت غرامت داری....
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۵:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
من امسال ۲۸ هکتار نخود و گندم بیمه کردم چند بار کارشناس بردم تو زمین گفتن خسارتی که محصول شما دیده شامل بیمه نمی شود این چه حرفیه من پول بیمه بخاطر هرنوع زیانی که به محصول وارد بشه میریزم حساب بیمه در عیر اینصورت لزومی،ندارد بیمه کنم
Iran (Islamic Republic of)
مرشدخان
۰۰:۲۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
سلام
بیمه کشاورزی مزخرف ترین چیز است
اولا که هزار بهانه می‌آورند تا بیمه ندهند وقتی هم بیمه می‌دهند درحد خرید پفک برای بچه هاست
پول بیمه را با پارتی بازی به افراد خاص که هیچ خسارتی نديده اند می‌دهند من کشاورز که عمرا بیمه کشاورزی را قبول ندارم
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۲۳:۲۴ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
خسارت صد درصد
بیمه:: خسارت به شما تعلق نمیگیره .
چرا؟؟؟
بیمه:
به کشتن آب زیاد دادی
کود زیاد دادی
جای یونجه بوده
قبل بارون آب دادی
و...هزار دلیل بخاطر پرداخت نکردن
Iran (Islamic Republic of)
پاکدل
۱۹:۴۴ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
گلستان خشکسالی بیسابقه بوده.. بیمه گندم برای غرامت گفتن خرداد ماه پرداخت میشه حال اواسط شهریور .هنوز پول کندم واریز نشده .چطور میخان غرامت بیمه گندم بدهند.میتونید از گوگل سرچ کنید در مورد بیمه که چه اخباری زده بود.چقدر اخبار .... پخش میشه
France
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
کارشناسان بیمه محصولات کشاورزی خودشان بیمه ندارند جای تأسف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
ما کارشناسان ارزیاب خسارت بیمه محصولات کشاورزی نه امنیت شغلی داریم وجالب تراینکه خود فاقد هرگونه بیمه ای هستیم وجای بسی تأسف است که مسولان بیمه این همه دروغ میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
بزرگترین عیب لیمه کشاورری اینه که اگر قراره خسارتی بزنندمنطقه ای حساب میکنن مثلا اگر قرار ده درصد بزنن برای همه یک رقم میزنن در حالی که یکی ۷۰درصد خسارت دیده یکی هیچ خسارتی نداشته سه سال پیش منطقه ما مزارع داخل خوشه بودن تگرگ امد داخل منطقه ما نصف مزارع گرفت گندم من زد داغون کرد مال همسایه سالم ماند بیمه هم همه را یکسان زد خسارت داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
سال گذشته یک سوم ار کشت گندم بیمه کردم ۱۰هکتار شد اولا ان سال منطقه ما خشکسالی شده من شش تن بذری که کاشتم فقط سی تن برداشت گردم که به جز ضرر چیزی نداشت بیمه امد کارشناسی کرد هکتاری ۸۵۰هزار تومان میخواست پرداخت کند کلا ۸۵۰۰به ماد اد هر بار ۱۵۰۰ریختن یک بار ۵۰۰ریختن یک بار ۲۵۰زدن حساب ۱۵۰۰هم ماند تا اسفند ماه زدن حساب یعنی هشت میلون طوری خرد خرد زدن حساب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
متاسفانه بیمه خسارتی که میده اصلا ارزش بیمه کردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
برنامه ریزی برای کاشت هم چیز بدی نیست.
آخرین اخبار