کلاردشت آوردگاه اولین دوره مسابقات پیشکسوتان ورزش چوگوی ایران

اولین دوره مسابقات پیشکسوتان ورزش چوگوی ایران به میزبانی هیئت ورزش‌های همگانی استان مازندران در شهر کلاردشت برگزار شد.

مراسم افتتاحیه اولین دوره مسابقات پیشکسوتان ورزش چوگوی ایران با حضور نمایندگانی از سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کل کشور، فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور، مدیران استانی، پیشکسوتان ورزش چوگو و علاقه‌مندان به این ورزش اصیل ایرانی در هتل مارال شهر کلاردشت برگزار شد.

رجب‌پور رئیس انجمن ورزش چوگوی ایران در مراسم افتتاحیة این مسابقات ضمن خوش آمدگویی و خیرمقدم به مهمانان گفت: این دوره از مسابقات چوگو به یاد فرزند خلف کلاردشت و یکی از مفاخر ماندگار این منطقه جناب آقای دکتر دارا مریدپور نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در این مراسم معلمان عزیزم از ابتدایی تا دبیرستان حضور دارند و این فرزند کوچک خود را قطعاً برای انجام مأموریت مهمی که برای تربیت نسل آینده به عهده گرفته‌ام دعا خواهند کرد. کلاردشت همواره آوردگاه برنامه‌های بزرگ در عرصه‌های مهم بوده است، این هم یکی از این برنامه‌های بزرگ است.

وی افزود: شعار من در فدراسیون ورزش‌های همگانی همیشه این بوده است که مقام پیشکسوتان را باید همواره ارج بنهیم.

 رجب‌پور در خصوص برگزاری اولین دوره مسابقات پیشکسوتان ورزش چوگوی ایران تأکید کرد: رئیس ورزش‌های همگانی کلاردشت به نمایندگی از هیئت ورزش‌های همگانی استان مازندران گام‌های خوبی برداشته‌اند تا این حرکت میمون و مبارک اتفاق بیفتد.

وی تجلیل از دکتر دارا مریدپور را تجلیل از پیشکسوتان دانست و گفت: امروز اگر ما اولین آوردگاه پیشکسوتان را در کلاردشت برگزار می‌کنیم در واقع ما پیشینیان خود را تکریم کرده‌ایم. این بازی اصالت تاریخی دارد و از عهد باستان سینه‌به‌سینه به ما رسیده است. امروز من وظیفه دارم نام ورزش چوگو را به همراه همکارانم از درون سینه‌ها بیرون بکشانیم و بر سر زبان‌ها بیاوریم.

رجب‌پور افزود: هر کس داشته‌های فرهنگی و تاریخی خود را پاس بدارد و احترام بگذارد مطمئن باشید که آیندگان برایشان حرمت قائل خواهند بود.

وی که اصالتی کلاردشتی دارد تأکید کرد: مأموریت خدمت به ورزش باستانی چوگو در هر نقطه از کشور نیاز باشد وظیفه دارم با نهایت تلاش و کوشش آن را به انجام برسانم.

رجب‌پور با قدردانی از حامیان ورزش چوگوی ایران گفت: همچنان که امروز دکتر دارا مریدپور توسط انجمن ورزش چوگو مورد تکریم قرار می‌گیرد فردا روزی ثبت دیگر مفاخر مورد تکریم دیگران قرار خواهد گرفت و شاهد گام‌های بزرگی خواهیم بود که شما هم می‌توانید در برداشتن این گام‌های بزرگ همراه ما و یاریگر ما باشید.

رجب‌پور که از رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی است گفت: از عملیات خیبر در سال ۱۳۶۲ تا تیرماه ۱۳۶۷ هرگز خط مقدم را رها نکردم و امروز هم در خط مقدم تکریم از پیشکسوتان ورزش قرار دارم. به اعتقاد من هرگونه تصویر شطرنجی که بخواهد برای این مراسم ایجاد شود ظلم به خود است.

وی گفت: ما با برگزاری این مسابقات ارزش خود بر خود را تعریف کردیم و از نورمحمد شاه مرادی به‌عنوان پیشنهاددهنده و طراح این دوره از مسابقات تجلیل و قدردانی می‌کنم.

 رجب‌پور از اهالی رسانه به‌خصوص رسانه‌های کلاردشت قدردانی کرد و گفت: باید تلاش کنیم که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نهفته ما دیده شود و اگر چنین باشد برنده‌ایم.

رئیس انجمن ورزش چوگوی ایران تأکید کرد: کار‌های انجمن با اهداف سیاسی اجرا نمی‌شود و تنها یک خدمت است و خادم باید همیشه خادم و نوکر و غلام بماند.

عابدین فقیه نصیری فرماندار کلاردشت نیز در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دولت گفت: نقش ورزش ارزش‌آفرینی است چرا که در جامعه نشاط و شادمانی ایجاد می‌کند و این نشاط باعث پیشرفت در همه امور خواهد شد؛ بنابراین نگاه جامعه به ورزشکار نگاهی متفاوت است و شأن ورزشکاران بسیار بالاست.

وی گفت: ورزش چوگو یک ورزش اصیل ایرانی است و ما ورزش را امربه‌معروف می‌دانیم.

فقیه نصیری افزود: در مقطعی که دشمنان انقلاب اسلامی برای انحراف جوانان ما صف کشیدند ورزشکاران و مربیان ورزشی به هدایت جوانان پرداختند. کار ورزشکاران و مربیان امربه‌معروف است.

وی افزود: کلاردشت در همه رشته‌ها ظرفیت بالایی دارد و تاکنون مسابقات بین‌المللی بسیاری برگزار کرده‌ایم.

فرماندار کلاردشت آینده این منطقه را در حوزه ورزش آینده موفقی دانست و گفت: لازم است سرمایه‌گذاران از ورزش کلاردشت حمایت کنند.

فقیه نصیری در پایان سخنانش از انجمن ورزش چوگوی ایران بابت برگزاری مسابقات پیشکسوتان در کلاردشت قدردانی کرد.

کریمی نایب‌رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی کل کشور نیز در افتتاحیه اولین دوره مسابقات پیشکسوتان ورزش چوگوی ایران گفت: ورزش به‌خاطر کارکرد‌های اجتماعی و نقش مهمی که در ساختار اجتماعی دارد یکی از مباحث مهم دولت‌هاست.

وی افزود: وقتی برد یک تیم ملی می‌تواند ملتی را خوشحال کند، این یکی از قوت‌های ورزش است. امروز ورزش زبان مشترک و بزرگ‌ترین دروازه گفتگوی بین دولت‌هاست. ورزش یکی از معیار‌های توسعه‌یافتگی و صنعتی با گردش مالی بسیار بالاست.

نایب‌رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی کل کشور ورزش را یکی از ۱۰ مقوله مهم دنیای معاصر دانست و گفت: امروزه ورزش یک رسانه مهم جهانی است. برای مثال رضازاده ورزشکار وزنه‌بردار ملی با نوشتن کلمه "یا ابوالفضل" روی لباسش توانست در کسری از ثانیه پیام مهمی را به جهان مخابره کرد که هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند این‌گونه عمل کند.

وی افزود: ورزش یک ابزار قدرتمند است که باید قدر آن را بدانیم و برای توسعه آن تلاش کنیم.

کریمی با انتقاد از اینکه همه نگاه‌ها به ورزش قهرمانی است گفت: قدری از ورزش همگانی دور شده‌ایم و همه توجه‌ها به ورزش‌های قهرمانی است.

نایب‌رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی کل کشور افزود: ورزش چوگو هرچند ورزشی همگانی است؛ اما نقش قهرمانی دارد. هرچند این ورزش قدمتی ۲۰۰۰ساله دارد؛ ولی تاکنون نتوانسته‌ایم آن را ثبت جهانی کنیم.

وی فعالیت‌های انجمن ورزش چوگوی ایران را ارزنده دانست و گفت: از پیشکسوتان ورزش چوگو انتظار داریم به‌عنوان سفیر ورزشی عمل کنند چرا که جوانان نگاهشان به پیشکسوتان است.

وی مهم‌ترین عوامل پیشران ثبت ملی هر ورزش را تهیه زیرساخت مانند زمین اختصاصی و حامیان مالی دانست و گفت: امیدوارم انجمن ورزش چوگوی ایران و علاقه‌مندان این ورزش اصیل ایرانی به این دو پیشران توجه جدی داشته باشد.

نادر زینالی مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیگر سخنران افتتاحیه اولین دوره مسابقات ورزش چوگوی ایران در کلاردشت بود.

وی گفت: بنده حامل پیام و سلام گرم مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به افتتاحیه اولین دوره مسابقات پیشکسوتان ورزش چوگوی ایران هستم.

زینالی افزود: قرار بود ایشان در این مراسم حضور پیدا کنند؛ اما به علت هفته دولت و تداخل برنامه‌ها ایشان نتوانستند حضور داشته باشند و بنده را به‌عنوان نماینده خود مأمور کردند که در خدمت شما باشم و به حضور شما برسم.

مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص ثبت ملی ورزش اصیل چوگو گفت: خوشحالم که به اطلاع شما می‌رسانم اقدامات اولیه در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای ثبت ملی ورزش چوگو انجام شده و کارشناسان مشغول پیگیری آن هستند.

وی تأکیدکردن: همه همکاران ما در وزارت‌خانه در تلاش‌اند که این حرکت بزرگ در اولین فرصت ثبت ملی شود.

زینالی گفت: نظر به اهمیت این ورزش اصیل ایرانی آقای مهندس ضرغامی شخصاً پیگیر ثبت ملی وزرش چوگو است.

وی با اشاره به تعریف یونسکو از میراث‌فرهنگی افزود: میراث‌فرهنگی صرفاً به بنا‌های تاریخی و اشیای قدیمی ختم نمی‌شود؛ بلکه سنت‌ها و فرهنگ، آداب‌ورسوم و ورزش‌های بومی محلی کهن مردمان یک سرزمین نیز بخشی از میراث‌فرهنگی است.

مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشریح میراث ناملموس فرهنگی گفت: حوزه میراث ناملموس فرهنگی از حوزه‌های بسیار، بسیار آسیب‌پذیر است؛ بنابراین ما باید مراقب و مواظب میراث ناملموس در مواجهه با فرهنگ جهانی و مسلط بر دنیا باشیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص میراث‌فرهنگی ناملموس گفت: تلاش می‌کنیم با تهیه مستندات ورزش اصیل چوگو بتوانیم در جهت ثبت ملی آن قدم برداریم و پس از آن برای ثبت جهانی آن تلاش کنیم.

زینالی تأکید کرد: مسئولیت بسیار مهمی بر عهده شما پیشکسوتان ورزش چوگو، بازیکنان و مسئولان انجمن ورزش چوگوی ایران هست و آن این است که از تمام داشته‌ها و مستندات این ورزش کهن مراقبت کنید.

وی گفت: از پیشکسوتان و دست‌اندرکاران ورزش چوگو انتظار داریم که سوابق، مستندات و هر آنچه که از این ورزش در دست دارند در اختیار جوانان قرار بدهند تا ما هم بتوانیم در جهت ثبت جهانی آن گام‌های مهمی برداریم.

مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان از رئیس انجمن ورزش چوگوی ایران و همکارانش تشکر کرد و گفت: ما در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تلاش می‌کنیم که در اسرع‌ وقت و کمترین زمان به ثبت ملی ورزش چوگو کمک کنیم.

مهندس طاهرنژاد نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه این همایش گفت: به نوبه خودم تشکر می‌کنم از همه مسئولان و دست‌اندرکاران محترم این رویداد که دو پدیده بزرگ را به جامعه معرفی کردند. یک پدیده ورزشی و یک پدیده علمی.

وی گفت: از فعالان ورزش چوگو که برای برگزاری مسابقات پیشکسوتان تلاش کردند تشکر می‌کنم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: دارا مریدپور افتخار جامعه عملی و پزشکی کشور و مخصوصاً منطقه کلاردشت است و باید همگان بدانند که این فرهیخته گرامی چه فرایند طولانی را طی کرده تا به این درجات و مقام علمی بالا برسد.

طاهرنژاد به دولتمردان هفته دولت را تبریک گفت و افزود: امیدوارم مسئولان تلاش کنند زمینة رشد استعداد‌هایی که در جامعه وجود دارد فراهم شود و با حمایت از ظرفیت‌های کوچک بتوانند آن‌ها را شکوفا کنند.

 کامران مرید پور برادر پروفسور دارا مرید پور در ادامه این رویداد گفت: همگان به دنبال عاقبت‌به‌خیری هستند و از دعا‌های زیبای و رایج است و در زبان انسان‌های خیرخواه همواره جاری می‌شود. این واژه مقدس در واقع همان نیکنامی و خوشنامی است؛ یعنی به‌گونه‌ای زندگی کنیم که محبوب خاص و عام باشیم و در خاطر پیر و جوان، زن و مرد و همه مقبول و به نیکویی شهره باشیم و مورد وصول دل‌های بی‌شمار.

وی گفت: تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت؛ انسانیت میوه عقل است و وظیفه ماست. خوب‌بودن، صادق‌بودن و عادل بودن وظیفه ماست. چون ما نعمتی به نام عقل داریم که سایر موجودات از آن بی‌بهره‌اند و چون امکان اضافه‌تری داریم پس وظیفه سنگین‌تری بر روی دوش ماست. انسانیت، انسان را به اوج رحمانیت مهربانی و خوش‌خلقی می‌رساند و دکتر دارا اوج انسانیت بود. او همیشه همراه هم‌وطنان و هم‌ولایتی‌های خود بود به‌طوری‌که انسانیت او بر کسی پوشیده نبوده و همواره دلسوز همنوعان خود بود.

مرید پور افزود: دارا مریدپور روحیه خدمتگزاری و دستگیری برای هم‌ولایتی‌های خود و حس همدلی تعلق و عرق به کلاردشت و اهالی محترم داشت و همیشه امیدوار به آینده جوانان این مرزوبوم بود.

وی گفت: دکتر علاوه بر حرفه تخصصی خود در مسائل مختلف جامعه به‌ویژه در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی همکاری و مشارکت فعال داشت. امروز که همه ما شاهد آوردگاه اولین دوره مسابقات پیشکسوتان هستیم خوشبختانه در این مسیر پویا مسئولان ورزش چوگوی کشور و استان مازندران به نیکی توانستند ابعاد مشارکتی دکتر دارا را همگانی و عمومی کنند و با دعوت از پیشکسوتان از سراسر کشور و تجلیل از صاحبان تجربه در کلاردشت و همچنین موفق شدند جایگاه علمی و اجتماعی یکی از فرزندان پر تلاش و نوع‌دوست کلاردشت که در حال حاضر در بین ما نیستند را تکریم کنند.

مریدپور در پایان سخنانش از همه دست‌اندرکاران برگزاری اولین دوره مسابقات پیشکسوتان ورزش چوگوی ایران که به نام دکتر دارا مریدپور مزین شده بود قدردانی کرد و گفت: سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.

در انتهای این رویداد از سوی انجمن چوگوی ایران از ۷۵ پیشکسوت و همیار ورزش ورزش چوگو با ارائه لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد، همچنین از خانم ثنا دلفانی رکورد دار مشت زنی سرعتی (آپرکات کشور) تقدیر شد.

لازم به ذکر است مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقات پیشکسوتان ورزش چوگوی ایران بعد از سه روز رقابت‌های فشرده میان ۶ تیم برتر کشوری از جمله استان مازندران، تهران، گلستان، یزد، سمنان و فارس روز جمعه ۱۰ شهریور ۱۰۴۲ با حضور پیشکسوتان و علاقه‌مندان ورزش چوگو برگزار شد.

اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور خانواده زنده‌یاد دارا مریدپور، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان کلاردشت، رئیس و دبیر هیئت ورزش همگانی استان مازندران، رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان کلاردشت، رئیس جمعت هلال‌احمر شهرستان، مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی تی گل و تعدادی از پیشکسوتان رشته‌های مختلف ورزشی از جمله اکبر صدیق زاده، نریمان مریدپور و نورمحمد شاه مرادی برگزار شد.

در پایان تیم چوگوی استان گلستان مقام اول و تیم چوگوی مازندران مقام دوم و تیم چوگوی یزد مقام سوم اولین دوره مسابقات پیشکسوتان ورزش چوگو را از آن خود کرد. کاپ اخلاق این دوره از مسابقات نیز به تیم چوگوی استان سمنان رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار