چگونگی حضور در مکان‌های زیارتی شلوغ را بشناسید

برای مردم مومن و معتقد کشورمان، زیارتگاه‌ها همیشه جایگاه والایی دارند، از بارگاه باشکوه امام رضا (ع) گرفته تا مقبره کوچک یک امامزاده در روستایی دورافتاده، دل‌های مردم برای حضور در فضای معنوی زیارتگاه‌ها پر می‌زند.

حالا که به آخرین روز‌های ماه صفر نزدیک می‌شویم و مناسبت‌های مذهبی در تقویم این روز‌ها زیاد است، حضور زائران در زیارتگاه‌ها افزایش پیدا کرده، بنابراین رعایت کردن بعضی نکات کمک می‌کند زائران در آرامش بیشتری از این حضور معنوی بهره‌مند شوند.

برای تشرف به حرم‌های مطهر، باید تمیز، خوشبو و آراسته باشیم. در آداب زیارت حرم معصومین (ع) هم بر داشتن وضو و انجام غسل زیارت قبل از حضور در زیارتگاه تاکید شده است. وقتی قرار است در یک محیط کوچک با جمعیت زیاد حضور پیدا کنیم، اهمیت تمیز و خوشبو بودن دو چندان می‌شود. دوش گرفتن، مسواک زدن و انتخاب لباس تمیز را فراموش نکنید.

همه زائران لبریز از اشتیاق و شور زیارت هستند، اما نباید اجازه دهید این شوق به شتابزدگی تبدیل شود چرا که ممکن است برای بقیه زائران اسباب ناراحتی شوید. آرام قدم بردارید و از هل دادن دیگران و عجله کردن در شلوغی‌ها خودداری کنید. ممکن است با عجله کردن در ازدحام جمعیت، به خودتان یا زائران دیگر آسیب برسانید.

راستش را بخواهید مهمترین استدلال برای رعایت کردن آداب رفتاری موقع زیارت این است که زائر باید خودش را در محضر امام و معصوم تصور کند. وقتی اجازه و فرصت حضور در یک زیارتگاه به شما داده شده، رفتار و گفتارتان باید درست شبیه زمانی باشد که در محضر، ولی خدا قرار گرفته‌اید. رعایت ادب موقع صحبت با زائران و خادمان در زیارتگاه‌ها ضروری است.

حواستان به بقیه زائران باشد و اگر کسی به کمک احتیاج داشت، چه جایی بهتر از یک مکان معنوی برای کار خیر؟ مثلا اگر فرد مسنی اطرافتان بود به او کمک کنید راحت‌تر به زیارتگاه برسد. حواستان به شرایط ویژه زنان باردار و کودکان هم باشد. سعی کنید جای نشستن را به افرادی که شرایط جسمی حساس دارند اختصاص دهید.

بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، یاد گرفتیم که برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار باید چه نکاتی را رعایت کنیم. اگر بیمار هستید از حضور در مکان‌های زیارتی خودداری کنید چرا که در ازدحام جمعیت، بقیه هم به بیماری مبتلا خواهند شد. در صورت داشتن هر علامتی از بیماری، حتما از ماسک استفاده کنید و تا جای ممکن حواستان به رعایت فاصله امن از دیگران باشد.
در مکان‌های زیارتی با صدای بلند با همدیگر صحبت نکنید. همه زائران برای دعا و نیایش، با حال معنوی به زیارتگاه آمده‌اند و صحبت کردن با صدای بلند می‌تواند آرامش بقیه را به هم بزند. شان و شرایط اماکن مذهبی را در نظر بگیرید و برای حفظ سکوت و آرامش این فضای معنوی تلاش کنید.

به توصیه‌ها و راهنمایی‌های خادمان حرم‌ها و راهنما‌های زیارتگاه‌ها توجه کنید. مسیر درست را برای حرکت انتخاب کنید، سر راه بقیه ننشینید و برای نماز خواندن، دعا و نیایش، فقط در محل‌هایی که مزاحم دیگران نباشید، توقف کنید.

جوراب و لباس تمیز و مرتب بپوشید. هرچند خوشبویی یکی از توصیه‌های مهم به زائران است، اما در استفاده از عطر‌ها و خوشبوکننده‌ها، مخصوصا اگر بوی تندی دارند، زیاده‌روی نکنید. ممکن است بعضی از افراد دچار حساسیت‌های تنفسی باشند و بوی تند عطر آزارشان دهد.

از حرف زدن با تلفن همراه در اماکن زیارتی، مخصوصا در فضا‌های سرپوشیده و شلوغ خودداری کنید. اگر عکسبرداری و فیلمبرداری در یک مکان زیارتی ممنوع است، برای عکس و فیلم گرفتن اصرار نکنید. در گرفتن عکس و فیلم هم به حفظ حریم خصوصی بقیه زائران احترام بگذارید.

در شلوغی اماکن مذهبی و زیارتگاهی، خوراکی نخورید. رعایت نکات بهداشتی در فضا‌های شلوغ مهمتر از همیشه است و بردن خوراکی و نوشیدنی به زیارتگاه‌ها، نه تنها بهداشتی نیست، بلکه خلاف ادب و آداب زیارت است.

در فضا‌های شلوغ زیارتی مراقب کودکان خود باشید. دویدن و بازیگوشی کودکان می‌تواند برای بقیه زائران مزاحمت ایجاد کند. حواستان باشد کودکان از دایره دید شما خارج نشوند، چون امکان گم شدن یا زمین خوردن آن‌ها در شلوغی زیاد است.

اگر قصد دارید در مکان‌های زیارتی نذری توزیع کنید، حتما برای این کار زمان و محل مناسبی را انتخاب کنید. از خادم، نگهبان یا راهنمای زیارتگاه بپرسید که چه جایی برای نذری دادن مناسب است. در بعضی زیارتگاه‌ها توزیع نذری مجاز نیست.

مراقب وسایل خود باشید. بهتر است از بردن وسایل غیرضروری و اضافی به مکان‌های زیارتی خودداری کنید. اگر ناچار به بردن کیف یا وسیله‌ای بودید، آن را به بخش امانات بسپارید.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار