کارشناس مسائل اوراسیا:

جمهوری آذربایجان وارد بازی شده که غربی‌ها و رژیم صهیونیستی برایش تعریف کرده‌اند

حکیم گفت: باکو سیاست تکیه به سایر قدرت‌های فرامنطقه‌ای را پیشه کرده و وارد بازی شده‌ که کشور‌های غربی و صهیونیست‌ها برایش تعریف کرده‌اند.  

حمید حکیم کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با شبکه خبر در ارتباط با وضعیت کنونی قفقاز جنوبی گفت: وضعیت موجود بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ماحصل مواردی مانند ورود بازیگران منطقه‌ای به موضوعات و زیاده خواهی دولت باکو و بعضی از کشورهای خارج از منطقه است و عوامل ژئوپلتیک فی النفسه تنش زا هستند.

وی ادامه داد: وقتی عومل ژئوپلتیک بررسی می‌شود موضوعاتی مثل موقعیت، وسعت و جمعیت به لحاظ کمی و کیفی را شامل می‌شود و منطقه قفقاز از این لحاظ با ضعف مواجه است و موضوعات آن تنش زا هستند.

این کارشناس مسائل اوراسیا درباره طمع جمهوری آذربایجان برای اشغال جنوب ارمنستان اظهار کرد: جمهوری آذربایجان به تنهایی توان لازم برای تاثیرگذاری در منطقه ندارد برای همین است که مشاهده می‌کنیم سیاست تکیه به سایر قدرت‌های فرامنطقه‌ای را پیشه کرده و با این سیاست نیز توانایی رسیده به اهدافش را ندارد چون می‌داند پیگیری چنین اهدافی تبعات سنگینی برایش به همراه دارد. دولت باکو وارد بازی شده که کشور‌های غربی و صهیونیست‌ها برایش تعریف کرده‌اند. 

وی گفت: هم جواری منطقه قفقاز با قدرت‌هایی مثل ایران و روسیه می‌تواند برای غربی‌ها و رژیم صهیونیستی جذاب باشد و این یکی از مهمترین اهداف آن‌ها است چون با دسترسی و نفوذ به این منطقه می‌توانند مقابل توان بازیگری کشور‌هایی مثل ایران و ورسیه که بسیار تاثیرگذار هستند مقابله کنند و مضاف بر اینکه منافع اقتصادی و سیاسی دیگری هم خواهند داشت.

حکیم درباره اهمیت جنوب ارمنستان برای جمهوری اسلامی ایران گفت: مسیر جنوب ارمنستان از راه‌های ارتباطی مهم ایران با اروپا است، اما نکته‌ دیگر این است که دشمنان می‌خواهند در جنوب ارمنستان و مرز آن‌ها با ما خدشه‌ وارد کنند. آن چه غربی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال آن هستند سیاستی تحت عنوان همه چیز بدون ایران یا دور زدن ایران است.

وی درباره تماس تلفنی رئیس جمهور ارمنستان با رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در صحبت با رئیس جمهور ارمنستان و هشدار‌هایی که داده شده است موضع گیری بسیار درستی بوده است. اثرات این جدیت مسئولان کشورمان را نیز در یک سال گذشته دیده‌ایم. بعد از مشکلاتی که جمهوری آذربایجان برای تردد کامیون‌های ما ایجاد کرد موضع گیری‌های قاطعانه ما در سیاست‌های بازیگران منطقه، تغییر حاصل کرده است و کشور ما باید به همین شکل و جدیت مشکلات را پیگیری کند. چون کوتاه آمدن و مماشات با توجه به حلقه زنجیره سیاست دور زدن ایران و عدم قاطعیت ما تبعات سنگینی را به همراه خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
ما آذربایجان شرقی و غربی داریم اما آذربایجان شمالی نداریم پس چه بهتر که شمالیش هم داشته باشیم اگر الهام خانم دست از پا خطا کنه این اتفاق خواهد افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
مرگ بر صهیونیستها
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۲:۱۷ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
طبق خاطرات مرحوم رفسنجانی ؛ زمانی که کشورهایی از شوروی جدا می شدند و یکی از آنها هم همین کشور آذربایجان به رهبری پدر همین رئیس جمهور کنونی الهام حیدر اوغلو علی‌اف بودند از ایران برای اداره کشورشان کمک خواستند به زبان عامیانه گفتند ما را از دست شوروی نجات و به مام وطن وصل کنید ولی متاسفانه و تجربه را تجربه کردن همیشه خطا است دوباره اتفاق افتد و مرحوم رفسنجانی به دلایل خودشان و شاید کشور کاری نکردند..... و حالا باید رژیم سگی اسرائیل و ترکیه حق ناشناس برای آنها تصمیم بگیرند....و تو خود بخوان حدیث مفصل از
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
عرمنستان به روسیه پشت کرده و با آمریکا لب مرز ایران مانور برگزار میکنه بعد آزربایجان وارد بازی غربی شده بی شرف فاشیست؟؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
ما که از اون اول گفتیم کل آذربایجان رو الحاق به سرزمین اصلی .کو گوش شنوا .مرگ یکبار شیون هم یکبار دیگه .الان که ما کلا تحریمیم دیگه بدتر از این نمیشه که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
همین دیروز با وزیر دفاعشون دیدار کردید حالا دوباره شدن عامل صهیونیستی
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
چرا با توافق با ارمنستان جنوب ارمنستان به صورت نودو نه ساله به ایران اجاره داده نمیشه؟
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
ما شیعیان ایران اسلامی و آذربایجان باهم برادریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
الان که ارمنستان با آمریکا رزمايش مشترک دارن، ومیخواد عضو ناتو بشه.چرا به آذربایجان گیر دادیم.
خدایا شفای عاجل کرامت بفرما
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
آخه آذربایجان داره با ترکیه یه اتحادیه درست میکنه و اگه نخجوان رو بگیره کار اتحادیه اوراسیا و پروژه شوروی نوین شوروی چی ها تمومه :) برادران روسی از این دردشون میگیره :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
هرکی هر غلطی می خواد بکنه فقط نباید مرزها تغییر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
رژیم صهیونیستی بدتره و ترکیه
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۰:۲۶ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
100 درصد شکی نکنید چه خوابی دیده اند/
Netherlands
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
ایران باید یه سرسختانه جلو این گستاخی الهام بایستاد تا او از این وهم بیرون بیاد یه گوشمالی خوب واساسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
آذربایجان اون قطعه غربی را که بدلیل سرزمین ارمنستان از کشور جدا شده را به ارمنستان تحویل بده و ارمنستان قره باغ را به آذر بایجان !
مردم را هر کدام میخواد جابجا کنند و امکانات ویژه ای بهشون بدک تا مشکل دو کشور حل بشه!!!
اگر نه دونبال زیاد خواهی و پرو بازی هستند که تکلیفشون باید مشخص بشه !!!
آخرین اخبار