۷۰ درصد مطالبات نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداخت شده است

سخنگوی ساتبا گفت: تاکنون ۷۰ درصد مطالبات نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداخت شده است که باقی مطالبات نیازمند تخصیص از محل سوخت صرفه جویی شده از وزارت نفت است.

محمد نژاد سخنگوی سازمان ساتبا گفت: آخرین آماری که ما از بدهی‌ها داریم، تاکنون تقریبا ۷۰ درصد کلان بدهی‌ها تسویه شده است. بناست ۳ هزار میلیارد تومان از محل وزارت نفت برای باقی مطالبات تأمین کنیم. پیگیری ها از سمت سازمان ساتبا در سازمان برنامه انجام شده و در دفتر تخصصی تاییدیه لازم را گرفته و در دفتر تلفیق منتظر تصویب است.

او ادامه داد: اگر این ۳ هزار میلیارد تخصیص داده شود، عملا می‌توانیم کل بدهی نیروگاه‌های قدیمی را صفر کنیم. مدل جدید هم که عرضه در بورس انرژی است، به گونه‌ای است که اطمینان از پرداخت وجود دارد و وزارت نیرو و ساتبا بدهکار بخش خصوصی نخواهند شد.

او ادامه داد: مدل قراردادی قبلی که از محل ماده ۶۱ بود، به دلایل محدودیت منابع دولت نمی‌توانستیم ادامه دهیم. اتفاق خوبی در دولت سیزدهم رخ داد و بنا شد با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید قرار‌دادهای خرید تضمینی را با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دنبال کنیم. 

محمدنژاد با اشاره به ویژگی های این مدل قراردادی گفت: مزیتی که در این مدل قرارداد داشتیم این بود که با توجه به ارزی بودن نوع قرارداد، به خواسته و دغدغه بسیاری از سرمایه گذاران پاسخ داده خواهد شد. اخذ مجوز ۴ هزار مگاوات نیروگاه، کاری بود که انجام شد و ساتبا بحث ساختگاه و نحوه اتصال به شبکه را پیگیری کرد.

سخنگوی ساتبا افزود: یکی از دلایل طولانی شدن روند توسعه تجدیدپذیر ها در سال گذشته این بود که سرمایه گذاران به دنبال تضمین سرمایه‌گذاری و پرداخت بدهی‌ها از دولت و از محل سوخت صرفه جویی شده بودند که متولی آن وزارت نفت است. وزارت نفت سال گذشته همراهی خوبی داشت و با ۲۵۰۰ میلیاردی که فراهم کرد، بخشی از بدهی‌های سابق پرداخت شد. با پیگیری‌های ساتبا دولت متعهد شده این تضمین را به سرمایه‌گذاران بدهد، که اگر از محل وزارت نفت بدهی‌ها پرداخت نشد، دولت متعهد باشد که بدهی‌ها را پرداخت کند.

او در خصوص زمان بهره برداری از نیروگاه های جدید گفت: با مبادلات برقی که انجام گرفته این امکان وجود دارد که هزار مگاوات دیگر تا سال آینده به ظرفیت کشور اضافه شود. این درحالی است که در نیروگاه‌های فسیلی ایجاد نیروگاه  به این سرعت انجام پذیر نخواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار