واکسیناسیون دام‌ها در بروجرد علیه بیماری تب برفکی آغاز شد

سرپرست شبکه دامپزشکی بروجرد گفت: طرح عمومی واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در شهرستان علیه بیماری تب برفکی و بروسلوز آغاز شد.

امین مهدی زاده گفت: این طرح با همکاری بخش‌های دولتی و غیر دولتی دامپزشکی براساس برنامه ریزی تا نیمه مهرماه تمام دام‌های دامی روستایی را پوشش خواهد داد.

وی اظهار کرد: همچنین در این طرح سگ‌های گله و روستا نیز برعلیه بیماری هاری واکسینه خواهد شد. سرپرست شبکه دامپزشکی بروجرد بیان کرد: بیماری تب مالت از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده و واکسیناسیون دام‌ها تاثیر قابل توجهی در کاهش آمار موارد بیماری در انسان خواهد داشت.

مهدیان اضافه کرد: دامداران به منظور رعایت اصول بهداشتی و حفظ سلامتی خود، دام‌ها و جلوگیری از تلفات ناشی از عدم واکسیناسیون، نهایت همکاری را با تیم‌های دامپزشکی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این فاز دام‌های موجود در روستا‌ها و واحد‌های عشایری شهرستان تحت واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار خواهد گرفت که بیش از ۱۵۰ هزار راس دام سنگین و هشت هزار راس دام سبک تحت پوشش ایمن‌سازی تب برفکی و بروسلوز قرار می‌گیرد.

مهدی زاده از دامداران و روستاییان درخواست کرد با تیم‌های اعزامی این اداره به‌منظور پوشش حداکثری واکسیناسیون همکاری لازم را به عمل آورند.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علائم این بیماری است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

 

برچسب ها: واکسن ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.