کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

حمایت اتحادیه میهنی اقلیم کردستان از توافق امنیتی ایران و عراق

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: توافق امنیتی میان ایران و عراق عمدتا در زمینه حفظ امنیت مرز‌ها و عدم فعالیت گروه‎‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق است.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره توافق امنیتی میان ایران و عراق گفت: توافقات و قرارداد های زیادی بین ایران و عراق وجود دارد که هریک مسیر خود را طی میکند اما این توافق امنیتی عمدتا در زمینه حفظ امنیت مرزها و جلوگیری از فعالیت گروه های تروریستی و تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق است . با توجه به ضرب العجلی که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به دولت بغداد این دولت با اقلیم کردستان وارد مذاکره شد.

وی ادامه داد: بنا بر گزارشی که اخیرا به ایران در سفر وزیر خارجه عراق مورد بحث قرار گرفت این بود که گروه های معاند تجزیه طلب نظیر کومله ، دموکرات و پژاک مجبور شدند در عمق اقلیم کردستان در اردوگاه های تحت الحفظ بدون سلاح های سنگین و نیمه سنگین حضور داشته باشند و جمهوری اسلامی اقدامات خود را در مرزهای دو کشور به گونه ای تنظیم کند که کمترین تنش را شاهد باشد.

کنعانی مقدم خاطر نشان کرد: به این گروه ها اعتمادی نیست و چون تحت فرماندهی آمریکایی ها در منطقه قرار دارند این را نمیتوان به عنوان پایانی برگروه های ضد انقلاب در اقلیم کردستان در نظر گرفت اما آغاز خوبی است . عراق به اقلیم کردستان این توافق را اعلام کرده است که برخی از این افراد گروهک اعلام کرده است که خواهیم جنگید و به اردوگاه نخوایم رفت برخی هم منتقل شدند اما برخی از گروه های طرفدار جمهوری اسلامی ایران نظیر اتحادیه میهنی اعلام کردند که در صورتی که این گروه ها بخواهند امنیت اقلیم کردستان را به خطر بیاندازند خودشان هم وارد درگیری با آنها خواهند شد.

وی گفت: آمریکا بر روی این گروهک ها سرمایه گذاری کرده و از اینها به عنوان اهرم فشار بر ضد جمهوری اسلامی ایران استفاده میکند خواه نا خواه محدودیت این گروه های میتواند  مورد عدم رضایت آمریکا باشد اما تجربه گذشته نشان داده که اقدامات تجزیه طلبان این گروه ها با ضربات سنگین سپاه پاسداران مواجه خواهد شد و از همین رو میتوان گفت که این حداقل عقب نشینی از سوی آنهاست تا از ضربات ایران در امان باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
آیا به همسایگان گفته اید اگر پایگاههای صهیونیسمها وآمریکائیها وهم پیمانانشان را کوبیدین آنها را مصادره وبه کشورمان وصل میکنیم مثل پایگاههای اسرائیل در آذربایجان وارمنستان وامارات وکردستان عراق وبحرین
آخرین اخبار