روزشمار پایان مهلت بانک‌های ناتراز؛

نقش بنگاه‌داری بانک‌ها در ایجاد ناترازی چیست؟

به گفته‌ کارشناسان، در شکل‌گیری ناترازی شبکه بانکی عوامل متعددی از جمله بنگاه‌داری بانک‌ها نقش دارد؛ ناترازی که بانک‌ها برای خروج از آن تا پایان شهریور فرصت خواهند داشت.

صبح روز گذشته از جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) رونمایی شد؛ طرحی که در مرکز آن یک جمله نقش بسته بود. شعار این طرح برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب در شهریور سال ۹۷ است که فرموده‌اند: «بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم برای خودشان امکانات درست کنند و بنگاه‌داری کنند.»

 

بنگاهداری بانک‌ها

بنگاه داری بانک‌ها که به عقیده برخی از کارشناسان علاوه بر آسیب به چرخه اقتصادی کشور، عاملی هم بر شکل گیری ناترازی شبکه بانکی است؛ موضوعی که غیبی پور کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن تاکید بر آن گفت: در شکل گیری ناترازی شبکه بانکی عوامل متعددی نقش دارند که یکی از این عوامل بنگاه‌داری برخی از این بانک‌های ناترازی است.

او گفت: پدیده بنگاه‌داری بانک‌ها در کشور هم ریشه در چند عامل دارد که برخی از آن‌ها ارادی و مواردی غیر ارادی است.

غیبی پور ادامه داد: منابع آزاد و شناور بانک‌ها باید در اختیار تولید قرار گیرد، اما زمانی که این منابع منجمد و به سمت بنگاه داری‌های بانک‌ها رود حاصل آن سبب به وجود آمدن برخی از مشکلات اقتصادی برای بخش‌های مختلف و حتی خود بانک‌ها خواهد داشت. در کل بنگاه‌داری بانک‌ها سبب می‌شود منابع به سمت سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال نرود و علاوه بر شکل گیری ناترازی حتی می‌تواند آن را تشدید کند؛ ناترازی شبکه بانکی که می‌تواند قلب اقتصاد کشور را دچار مشکل کند.

پیش از این نیز دیگر کارشناس اقتصادی، شقاقی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: در نظام بانکی کشور با یک سه گانه ناممکن مواجه هستیم.

او در ادامه می‌گوید: در سه گانه ناممکن نظام بانکی، بانک‌ها از دولت مجوز خلق پول و جذب سپرده‌های مردم را دارند در ضلع دیگر مثلث نرخ بهره حقیقی در اقتصاد ایران منفی است و در ضلع سوم به بانک‌ها اجازه بنگاه‌داری داده شده ماحصل این سه گانه ناممکن این شده که اول بانک‌ها به دلیل فضای نرخ حقیقی منفی تمایلی به تسهیلات دهی به بخش خصوصی ندارند و خلق پول و جذب سپرده‌های مردم عمدتا به سمت بنگاه‌های زیر مجموعه خود بانک‌ها رفته است و نکته آخر هم به سبب این بانک‌ها تخصص بنگاه‌داری ندارند عمدتا این قسمت هم به منابع منجمد و بلوکه شده تبدیل شده و در نهایت خروجی این موارد به ناترازی شبکه بانکی ختم شده است.

تحمیل تورم به اقتصاد با ناترازی شبکه بانکی 

شقاقی در ادامه اظهار کرد: مفهوم ناترازی هم این است که اکنون شبکه بانکی ما دارایی‌های زیاد دارد، اما این دارایی‌ها سیالیت ندارد.

او افزود: وقتی بانک‌ها به سبب این سه گانه ناممکن درگیر ناترازی شده اند مجبور می‌شوند برای پوشش این ناترازی خود یا از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشند یا به خلق پول مضاعف ادامه دهند که نتیجه هر دو این کار رشد نقدینگی و تحمیل تورم در اقتصاد است.

بنا به گفته کارشناسان یکی از عوامل موثر بر تورم همین ناترازی بانک‌هاست، بر همین اساس بانک مرکزی سیاست رفع ناترازی بانک‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا هم محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود که بانک‌های ناتراز تا پایان شهریور فرصت دارند تا از این وضعیت(ناترازی)خارج شوند و در غیر این صورت باید منتظر عواقب آن باشند.

عدم امکان مهار تورم در بلندمدت مدت با تداوم ناترازی شبکه بانکی

او همچنین درخصوص دیگر علل ناترازی بانک‌ها هم گفته بود: با توجه به اینکه ۸۸ درصد تامین مالی کشور توسط بانک‌ها انجام می‌شود، بنابراین دولت یکی از دلایل مهم ناترازی بانک‌هاست.

فرزین کفایت سرمایه و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی را دیگر علت ناترازی بانک‌ها می‌داند و معتقد است چنانچه ناترازی بانک‌ها مرتفع نشود و اجازه خلق پول و رشد نقدینگی داده شود امکان مهار تورم در بلندمدت وجود نخواهد داشت.

حالا طبق اتمام حجت بانک مرکزی، بانک‌های ناتراز تا پایان شهریور ماه فرصت دارند تا مشکل ناترازی را که تاثیر نامطلوبی در شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله تورم دارد برطرف کنند در غیر این صورت بنابر گفته رئیس کل بانک مرکزی باید منتظر عواقب اقدامات خود باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Austria
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
خیر نبینند۵۰تومان وام گرفتیم ۵تومن مسدود ۲۰تومن سودشان میگیزندبعد آخر تیر همه ی بانکها۴۳۰ میلیون به کارمنداش داده حقوق خوب رقاهیات خوب عشق می‌کنند باپول مردم دولتم زورش بهشون نمیرسه دیگه برسه به مردم خیر نبینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
تمام مشکلات اقتصادی مردم بخاطر همین کارمندای بانکه
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۱۳:۰۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
برای مثال
سپرده مشتری نزد بانک 100,000,000 ریال
20% نرخ سود علی الحساب
20,000,000 مبلغ سود علی الحساب برای یکسال
نرخ ذخیره قانونی 10%
مبلغی که بانک باید به بانک مرکزی پرداخت نماید 10,000,000 ریال
===============
مبلغ واقعی سپرده مشتری نزد بانک 90,000,000 ریال
سود سال تقسیم بر مبلغ سپرده نزد بانک 22.22% نرخ موثر سپرده برای بانک
اگر نرخ سود تسهیلات 23.00%
0.78% اختلاف میشه
4.00% = در صورتی که اثبات شده نرخ حق العمل کاری بانک در حدود
-3.22% = زیان پنهان بانک با این روش تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات در بانک مرکزی
این محاسبه بدون لحاظ هزینه های زیر می باشد .
مهمترین قسمت = قیمت تمام شده پول نزد بانک می باشد که شامل قسمت های زیر می باشد :
1- مطالبات معوق بانک
2- نرخ میانگین موزون منابع ( سپرده ها ) نزد بانک
3- هزینه های جاری بانک
4- بدون لحاظ فاصله زمانی دریافت سپرده تا زمان پرداخت تسهیلات ( سپرده به لحظه دریافت می شود ولی پرداخت تسهیلات زمانبر خواهد بود )
5- بدون لحاظ منابعی که بانک با آن اقدام به خرید ملک و .... نموده است
Germany
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
پنج بانک
ملی
ملت
سپه
تجارت
صادرات
باید ادغام بشن و یک بانک خصولتی بشن با فعالیت در بخش تجارت و صادرات و تولید و سرمایه گذاری شهری!
کدوم بانک توی بخش فروشگاه های زنجیره ای فعالیت کرده یا بخش لوازم برقی و یا بخش پوشاک؟
بانک ها با سرمایه گذاری توی بخش ساخت مسکن پول رو منجمد می کنند!
هر چی سود بانکی باشه تضمین دو برابر تورم هست!
مثلا ۲۶ درصد سود بانکی یعنی ۳۵ درصد تورم!
Germany
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
باید تعداد شعبه ها بانک ها توی هر منطقه شهری پنج تا ده عدد باشه
تعداد بانک ها کمتر از ده عدد باشه
بانک های دولتی همه ادغام باید بشن!
و بانک ها باید در شهرسازی سرمایه گذاری کنند نه مسکن و زمین!
بانک ها و بنگاه ها باعث تورم ایران هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
وقتی عده ای طرفدار غرب با نفوذ خود در شورای پول اعتبار، نسبت به اجرای دستورات غربی های وحشی از ابتدای انقلاب تا بحال، اقدام کرده اند و با تعیین نرخ تسهیلات پائین تر از نرخ سود سپرده و قیمت تمام شده بانک ها، موجبات ایجاد رانت برای عده ای شدند تا با دریافت تسهیلات به اسم تولید، صاحب ثروت شوند .
نتیجه میشه بانک ها برای جبران زیان، بنگاه داری کنند.
کی تاوان این کار شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی را می دهد، فقط و فقط مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
بانک پاسارگاد اصلا وام نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
بنگاه داری، یعنی ایجاد بانک که پول عده ای خاص را تامین کند، نه مردم
البته با پول مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
به مردم وام نمیده به کارمندای خودش تا دلت بخواد وام مسکن وام ضروری و ووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
بانک رسالت افتتاح حساب رو غیرحضوری کرده بعد علاوه بر هزینه های افتتاح حساب مبلغ ۲۰هزار تومنم بابت خدمات همیاری اجتماعی میگیره.این مبلغ اخه دیگه چیه؟برا چی میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
بانکها سودی که به پول مردم می دهند خیلی کم است ولی سودی که از مردم بابت اقساط میگیرند صد در صد است یعنی از هر دو طرف یعنی چه پول مردم بگیرند و چه وام بدهند صد در صد سود است برای خودشان حالا بگذریم از کارمزدها و.... با این همه سود و پول راه باز است برای همچین کارهایی که نمونه بنگاه داری است و ......
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۱۳:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
اینطور نیست
روش محاسبه سود علی الحساب سپرده براساس مانده سپرده نزد بانک می باشد
روش محاسبه سود تسهیلات نیز براساس مانده پول نزد مشتری است
روش محاسبه یکی است
مثال : برای سپرده
مبلغ سپرده مشتری نزد بانک 100,000,000
نرخ سود علی الحساب سپرده 20%
مدت ماندگاری ثابت سپرده 12 ماه
سود علی الحساب سپرده 20,000,000 برای یکسال
حدود سود علی الحساب ماهانه 1,666,667

مثال : برای تسهیلات
مبلغ تسهیلات مشتری 100,000,000
نرخ سود تسهیلات 23%
مدت اقساط ( یکجا سررسید ) 12 ماه
مبلغ سود تسهیلات 23,000,000 برای یکسال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
روی وام 100 ملیونی بانک دولتی داره 24 ماه 50 میلیون به جیب میزنه تر و تمیز. باز هم عدلیه بدنبال عدله است ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
وقتی بانکها مجبور باشند به سپردهاشون 23درصد ربا بدهند به پولدارها معلوم هست که از یک طرف مجبورند بنگاه داری کنند از یک طرف هم از وام‌های که دست تولید کننده و مردم می‌دهند ربا میگیرند . اردوغان افزایش نرخ بهره را در بانکهای ترکیه ربا و اونا جنگ با خدا دانست . چرا در کشورهای پیشرفته نرخ بهرشان به نیم درصد هم نمی‌رسد . مگر پول هر کشوری نهایتا کجا جا دارد برا نگهداری بغیراز بانک . آب هم راکد باشد گند میافتد چه برسد به پولی که بدست تولید کننده و مردم نمیرسد اگر هم برسد با ربا بدست مردم میرسانید . چیز ساده ایست فقط افکار نفوذی و سرمایه ای نمی‌گذارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
بزرگترین باندهای مافیایی همان بانکها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
سامانه ای که حقوق و مزایا و تمام دریافتی کارکنان دولت و شرکت های دولتی نفتی و بانکی و صنایع و شرکت ها و هلدینگ های دولتی را مشخص کند ایجاد کرده و تمام دریافتی مدیران سطوح بالا را شفاف نمایش دهید در گام اول. تمام حقوق و مزایا و پاداش های شرکت های نیمه دولتی و خصوصی را مشخص کنید و مالیاتش را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
صنایع نفت تولید مواد خام پر حجم که دارند حقوقا کمشون چهل یا پنجاه ملیونه ولی صنایع دیگر چون تولید کم حجم دارند حقوقا بسیار پایین است. این درست نیست حقوق صنایع نفت دولتی بی عدالتی است ، حقوق شرکت های دولتی نفتی را درست کنید. ظلم صنعت نفت را متوقف کنید. صنعت نفت دولتی را شفاف کنید، وزارت نفت را شفاف کنید. می گویند مدیران سفارشی، نه با این مدل کار بدون همت علمی و صرف مصرف گرایی کالای بیگانه ، سفارشی می شوند . سفارش کالای اروپایی و امریکایی برایشان لذیذ تر می شود. کافی است کارکنان تامین اجتماعی و وزارت نفت را مقایسه کنید تا تبعیض را بفهمید. به دوران لعنتیه فروش نفت و پول های هنگفت نفتی بدون توسعه صنایع پایین دستی برنگردید. به خوشی های ناپایدار پول نفت تکیه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
صنعت یعنی شفافیت ، رقابت و نیروی انسانی . شفافیت اصل است و هرکس شفافیت داشته باشد باید در صنعت پشتیبانی شود . وزارت نفت و بانک ها را شفاف کنید . نیروهای مسلح باید با شفافیت وارد رقابت تولید و پرورش نیروی انسانی کشور شود . به حرف انگلیسی های تفرقه انداز که می گویند نیروهای مسلح وارد اقتصاد نشوند گوش ندهید . چهل سال است شرکت های دولتی زیر مجموعه صنعت نفت شفافیت اقتصادی ندارند . به ملت با قوانین محرمانگی ظلم نکنید . حقوق شرکت نفتی ها با استخدامی های تامین اجتماعی رامقایسه کنید . تبعیض و زورگویی منافقانه شرکت نفت را اصلاح کنید . نیروهای مسلح با شفافیت اقتصادی با تمام قدرت به صنعت ورود کنند . اعتماد به نفس حاکمیتی داشته باشید و تبعیض و زورگویی و نفاق را به همدلی و مشارکت تبدیل کنید . پاداش ها و وام های بانک ها را شفاف کنید و بانک مرکزی را زیر نظر و بازرسی قوای مقننه و قضا بیارید . کشور را از بن بست بی عدالتی ، تبعیض و عدم شفافیت خارج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
اداره اقتصاد مملکت ما اول شخصیه بعد مصلحتی سر آخر میگن مردمیه...بله دیگه آخه فشارش روی مرد مه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
گزارش خوبی بود حالا منتظر پایان شهریور ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
شهریور چه سالی ؟این مهمه
آخرین اخبار