وجود وسعت بسیار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در سطح استان کرمانشاه

استاندار کرمانشاه با اشاره به وسعت بسیار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در سطح استان گفت : وقوع یک حادثه می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را در این بافت‌ها ایجاد کند و دستگاه‌های مربوطه باید هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کنند.

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در جلسه امروز (۳ مهر) ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بافت‌های ناکارآمد شهری گفت : طی سال‌های گذشته اقدامات مختلفی برای احیاء و بازآفرینی این بافت‌ها صورت گرفته، اما نتایج نشان می‌دهد که این اقدامات کافی نبوده و باید فعالیت‌ها در این زمینه تشدید شود.

وی با اشاره به وسعت زیاد بافت ناکارآمد شهری در سطح استان گفت: چنانچه یک حادثه مانند زلزله رخ دهد، متحمل خسارات بسیاری در این بافت‌ها خواهیم شد و نیاز است که مسئولین مربوطه هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کنند.

صحرایی گفت: اگر بخواهیم تغییر قابل قبول در شیوه احیاء و بازآفرینی این بافت‌ها ایجاد کرده و از این تهدید یک فرصت بسازیم، باید به سه نکته اساسی توجه کنیم.

وی افزود: اولین نکته بحث بسته‌های تشویقی است و اگر بخواهیم مردم راغب به احیای این بافت‌ها شوند باید بسته‌های تشویقی روشن و شفاف تدوین کنیم.

صحرایی گفت: در حال حاضر قوانین و ضوابطی که در قالب بسته‌های تشویقی اعمال شده بسیار فنی است و برای مردم به راحتی قابل درک نیست و نیاز است که این قوانین به زبان ساده ترجمه شوند تا مردم بدانند در قبال این بازآفرینی چه مشوق‌هایی دریافت می‌کنند.

استاندار کرمانشاه گفت: نکته بعدی بحث افزایش مشوق‌ها تا زمان اثرگذاری و رسیدن به نتیجه است. این مشوق‌ها باید متناسب با شرایط شهر‌های مختلف باشد. بطور مثال شهر سرپل ذهاب ضوابط و مشوق‌هایی می‌طلبد که برای شهری مانند کرمانشاه جوابگو نیست و باید این ضوابط و مشوق‌ها متناسب سازی شود.

صحرایی گفت: نکته مهم بعدی بحث هماهنگی دستگاه‌ها در اجرای این مشوق هاست. اگر قوانین و ضوابط و مشوق‌هایی ابلاغ شده باید از قبل هماهنگی لازم میان دستگاه‌ها درجهت اجرای آن‌ها صورت گیرد که مردم سرگردان نشوند.

وی افزود: این هماهنگی‌ها باید قبل از مراجعه مردم صورت گیرد تا مردم با جملاتی مانند "هنوز به ما ابلاغ نشده"، "هنوز خبر نداریم" و... مواجه نشوند.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: از طرفی خود شهرداری‌ها هم باید بصورت شفاف و جداگانه به مردم هر شهر بگویند که چه میزان تخفیف در صدور پروانه می‌توانند ارائه کنند و این تخفیف‌ها باید واقعی باشد.

صحرایی گفت: بعد از انجام این اقدامات است که باید روی دعوت مردم به بازآفرینی متمرکز شویم و از آن‌ها بخواهیم که برای احیای منازل و املاک فرسوده خود اقدام کنند.

استاندار کرمانشاه به موانع میراثی در احیای برخی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری هم اشاره و تصریح کرد: در برخی نقاط شهر کرمانشاه بویژه در بافت مرکزی شهر عمده مشکل در احیای بافت ها، موانع میراثی است که این وضعیت باید تعیین تکلیف شود.

وی افزود: میراث فرهنگی باید با سایر دستگاه‌های مربوطه تشکیل جلسه داده و این وضعیت را تعیین تکلیف کنند تا بتوان چاره اندیشی برای احیای بافت‌های فرسوده در این مناطق شهری انجام داد.

 صحرایی گفت: قطعا در این زمینه نیازمند مشاوره و انجام کار‌های تخصصی هستیم، اما نباید اینطور شود که یک سال دیگر احیای بافت مرکزی شهر معطل گرفتن مشاور و... شود و این کار‌ها باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد.

استاندار کرمانشاه گفت: در کنار برنامه‌های بلند مدت و میان مدت، نیازمند راهکار‌های کوتاه مدت هم هستیم، چرا که وضعیت بافت فرسوده بویژه در مناطق مرکزی شهر کرمانشاه اصلا خوب نیست و اگر حادثه‌ای رخ دهد، آسیب و خسارت سنگین خواهد بود.

وی از شهرداران شهر‌های استان هم خواست تا هر پیشنهادی در این زمینه دارند به ستاد بازآفرینی شهری اعلام کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.