نیو لاینز:

بمب‌های آمریکایی بر سلامت مردم افغانستان آسیب رسانده است

نیو لاینز اعلام کرد آسیب پایگاه‌های آمریکا به سلامت مردم و زمین‌های کشاورزی در افغانستان ادامه دارد.

رسانه غربی در یک گزارش تحقیقی گفتند افرادی که در نزدیک پایگاه‌های پیشین آمریکا در افغانستان زندگی می‌کردند، به بیماری‌های مختلفی دچار شده‌اند و زمین آنها نیز آسیب دیده است.

لینزی بیلینگ، خبرنگار تحقیقی رسانه نیو لاینز در گزارشی مفصل دریافته است، در میان افرادی که در نزدیک پایگاه‌های پیشین آمریکا در افغانستان زندگی می‌کردند، بیماری‌های پوستی، قلبی و گوارشی مشاهده شده  و همچنین به زمین‌های آنها آسیب جدی رسیده است.

گزارش افزود: نیروهای آمریکایی توجهی به پیامدهای ویرانگر استفاده از بمب‌ها و سوزاندن زباله‌ها بر سلامت مردم، به خصوص در اطراف پایگاه‌های نظامی به ویژه در «ننگرهار»، «قندوز» و «پروان» نداشتند.

شماری از مردم محلی افغانستان نیز گفته‌اند دچار بیماری‌های پوستی، قلبی و گوارشی شده‌اند. همچنین، محصولات زمین آنها بسیار کاهش یافته است.

بیلینگ، نویسنده این گزارش گفت: این عوارض ناشی از پخش مواد شیمیایی بمب‌ها و سوزاندن زباله‌های پایگاه‌های نظامی آمریکا بوده است.

بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ بیش از ۸۵ هزار بمب بر روی افغانستان پرتاب کرد که بیشتر آنها حاوی ماده منفجره‌ای به‌نام «آر‌دی‌اکس» بوده است و این ماده تأثیر نامطلوبی بر سیستم عصبی می‌گذارد.

آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا نیز وجود «آر دی ایکس» را سرطان زا اعلام کرده است.

ارتش آمریکا در آوریل ۲۰۱۷ میلادی قوی‌ترین بمب خود معروف به «مادر بمب‌ها» را در شهرستان «اچین» ولایت ننگرهار استفاده کرد.

بر اساس گزارش نیو لاینز، پایگاه‌های نظامی آمریکا مقادیر زیادی فاضلاب را به زمین‌ها و آبراه‌های اطراف رها می‌کردند و زمین‌های کشاورزی و آب‌های زیرزمینی را برای همه مردم آلوده کردند.

پزشکان افغانستانی و مسئولان بهداشت عمومی که مردم را معالجه می‌کردند نیز گفتند به نظر می‌آید پنتاگون تمایلی به رعایت تمام مقررات حفاظت از محیط زیست نداشت.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به تأثیر دودهای سمی و غلیظ بر ریه‌های نظامیان این کشور در مناطق جنگی، در سال ۲۰۲۲ از کنگره خواست قانونی را تصویب کند تا این نظامیان در افغانستان از مزایا و مراقبت‌های بهداشت جامع استفاده کنند.

با این حال، بایدن و کنگره آمریکا هیچ اشاره‌ای به افغانستانی های آسیب دیده از حضور این کشور که از انواع بیماری و سرطان رنج می‌برند، نکردند.

نیو لاینز تخمین می‌زند زمانی که بیش از ۱۰۰ هزار نیروی ناتو در افغانستان حضور داشتند، روزانه بیش از ۴۰۰ هزار کیلوگرم زباله تولید می‌کردند که بخش عمده آن بدون هیچ گونه کنترلی سوزانده می‌شد.

بیلینگ، خبرنگار نیو لاینز در طول شش ماه به سراسر افغانستان سفر کرده است و با ۲۶ پزشک و ۵۲ تن از ساکنان محلی اطراف پایگاه‌های پیشین آمریکا همچنین برخی از نظامیان افغان و آمریکایی مصاحبه کرده است.

معاون سازمان زمین شناسی آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی در یادداشتی نوشت: غلظت بالای گرد و غبار و زباله‌های سوخته موجود در فرودگاه بگرام احتمالاً بر سلامت افراد تا پایان عمر تأثیر می‌گذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار