سرای تاریخی ملاحسین قم مرمت و بهسازی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از عملیات مرمت و بهسازی سرای تاریخی ملاحسین از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری خبر داد.

علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با اشاره به عملیات مرمت و بهسازی سرای ملاحسین قم اظهار کرد: این بنای تاریخی از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری مرمت خواهد شد.

او افزود: سرای ملاحسین در گذشته به دلیل همجواری با میدان کهنه، بازار کهنه، نزدیکی به مسجد جامع و احاطه شدن با محلات مسکونی قدیمی شهر دارای موقعیت و اهمیت ویژه‌ای است.

ارجمندی گفت: هسته اصلی بنا شامل سردر ورودی، دالان ارتباطی، شترخوان، حیاط و حجره‌های اطراف آن است. سرای ملاحسین، بر اساس مطالعات انجام شده، در بخش‌های مختلف دچار تغییرات فرسایشی و ساختاری شده است. برخی از فضاها دچار تخریب کامل بوده و مداخلات کالبدی (افزودها و الحاقات) بسیاری توسط عوامل انسانی در بنا رخ داده است.

او اضافه کرد:  برخی از حجره‌ها نیز در آتش‌سوزی سال ۱۳۹۸ به طور کامل تخریب شده‌اند و به طور کلی تا حد زیادی یکپارچگی و اصالت بنا به لحاظ کالبدی و کارکردی از بین رفته است. لذا با هدف تداوم کارکرد و حفظ کالبد اثر، پروژه مرمت و سامان‌دهی سرای ملاحسین توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان قم شروع می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: این عملیات شامل آواربرداری و بازگرداندن حیاط به تراز اصلی، اجرای سکوی دورتادور حیاط به همراه کانال تاسیسات، احیای ایوان جلوی حجره‌ها، مرمت حیاط و بام، بازسازی و مرمت کامل حجره‌های تخریب شده و آسیب دیده، مرمت پوشش‌های آسیب دیده، مرمت نماها، اندود گچ و ساخت بازشو چوبی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار