تشکیل دولت فراگیر و مبارزه با تروریسم خواسته شرکت کنندگان فرمت مسکو

پنجمین نشست فرمت مسکو در شهر قازان روسیه با اعلامیه‌ پایانی به کار خود خاتمه داد.

شرکت کنندگان پنجمین نشست فرمن مسکو در شهر قازان روسیه در اعلامیه‌ پایانی این نشست گفته‌اند هیچ پیشرفتی در راستای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است.

در اعلامیه‌ پایانی این نشست آمده با تأسف هیچ پیشرفتی در تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است که منعکس‌کننده‌ منافع همه‌ گروه‌های قومی-سیاسی در این کشور باشد.

شرکت کنندگان گفته اند حکومت سرپرست برای تکمیل روند صلح و ایجاد دولت متوازن، فراگیر و پاسخ‌گو، گفت‌وگوی عملی و نتیجه‌محور با نمایندگان گروه‌های قومی و سیاسی را آغاز کند.

همچنین در این بیانیه از طالبان خواسته شده است که حقوق اساسی و آزادی‌های مردم در افغانستان، از جمله حقوق برابر برای کار، تحصیل و عدالت بدون درنظر گرفتن جنسیت، قومیت و مذهب احترام گذاشته شود.

شرکت کنندگان نشست قازان از تلاش حکومت سرپرست برای مبارزه با داعش قدردانی کردند و از گروه حاکم خواستند که اقدامات مشابهی را علیه همه‌ گروه‌های تروریستی انجام دهد.

در اعلامیه‌ پایانی نشست قازان همچنین از حکومت سرپرست افغانستان خواسته شده است که زمینه‌ بازگشت مهاجران را فراهم کنند و همکاری با کشورهای منطقه در راستای مبارزه با تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان افزایش دهند.

شرکت کنندگان این نشست همچنین از امریکا خواسته‌اند که دارایی‌‌های مسدود‌شده‌ افغانستان را فورا آزاد کند.

در این اعلامیه همچنین بر تقویت همکاری اقتصادی دوجانبه و چندجانبه، گسترش همکاری با کابل در زمینه‌‌های فرهنگی، ورزشی و آموزشی، جلوگیری از سیاسی‌شدن کمک‌های بشردوستانه و تداوم آن و ایجاد یک گروه تماس منطقه‌‌ای در مورد افغانستان، تأکید شده است.

پنجمین نشست فرمت مسکو با حضور نمایندگان کشورهای هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقيزستان، پاکستان، روسیه، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار