عزم بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن جدی‌تر می‌شود؟

به گفته مسئولان، با توجه به برگزاری جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور و تذکر برای همکاری بیشتر عزم بانک‌ها آن‌ها برای پرداخت تسهیلات بیشتر شد.

طی چند ماه گذشته متاسفانه شاهد آن بوده ایم که اجرای برخی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های مختلف به دلیل عدم تامین مالی مسکن با کندی مواجه شده است و همین امر خود باعث شد که پروژه‌ها در برخی از مناطق مطابق با برنامه زمان بندی پیش نروند.

براساس این گزارش در همین رابطه حسینی یکی از سازندگان پروژه‌های نهضت ملی مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در صورتی که بانک‌ها همکاری لازم را داشته باشند می‌توان امید و انگیزه داشت که اجرای پروژه‌ها با سرعت بیشتری پیش رود، اما متاسفانه در برخی از موارد شاهد آن هستیم که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی همکاری لازم را ندارند و همین امر خود باعث می‌شود نه متقاضیان انگیزه‌ای برای پرداخت آورده خود داشته باشند و نه سازندگان به دلیل عدم تزریق منابع مالی به انجام و ادامه پروژه انگیزه‌ای کافی داشته باشند.

در آخرین جلسه شورای عالی مسکن که با حضور رئیس جمهور و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد از وزرای راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و کشور و رئیس کل بانک مرکزی خواسته شد در قالب دو هیئت ضمن بررسی آمار‌های ارائه شده از متقاضیان تسهیلات مسکن معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قرارداد‌های منعقده و میزان تسهیلات پرداختی از مدیران هم بررسی شود و از  بانک‌هایی که در این زمینه به وظایف قانونی عمل کرده‌اند تقدیر شده و کسانی که به وظایف خود عمل نکرده‌اند، مواخذه شوند.

این در حالی است که طبق آخرین آمار‌های اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی در حال حاضر تنها یک بانک همکاری خوبی داشته و به هدف گذاری اعلام شده در پرداخت تسهیلات ساخت اقدام کرده است به طوری که  حسینی مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است که از آغاز طرح نهضت ملی مسکن تاکنون یک میلیون و ۷۶ هزار و ۹۷۶ نفر در بانک مسکن افتتاح حساب کردند و تعداد واحد‌هایی که قرارداد‌های تسهیلاتی آن‌ها منعقد شده، به ۲۸۶ هزار و ۷۱۵ واحد و به میزان ۱۰۱ هزار و ۲۰۱ میلیاردتومان رسیده است.

حسینی گفت: از مجموع تسهیلات پرداخت شده و همچنین آورده متقاضیان که در حساب آن‌ها موجود است در مجموع ۹۱ هزار و ۴۳۲ میلیاردتومان به حساب سازندگان واریز شده که ۵۱ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان از این مبلغ از محل تسهیلات و ۳۹ هزار و ۹۰۰ میلیاردتومان از محل آورده متقاضیان است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، یکی از عوامل موفقیت تولید مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن پرداخت تسهیلات بانکی است که در این خصوص همراهی بانک‌ها باید تقویت شود.

 همچنین بذرباش تاکید کرده است که بانک مسکن یکی از بانک‌هایی است که در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکرد مناسبی داشته و به تمامی تعهدات خود در همراهی دولت برای تولید مسکن عمل کرده است.

 طبق بررسی‌های صورت گرفته نمایندگان مجلس هم در کمیسیون عمران  از روند همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات چندان رضایت ندارند، اما برخی از آن‌ها اعلام کرده اند که با پیگیری رئیس جمهور در شورای عالی مسکن و تذکرات جدی که در این خصوص به بانک‌ها  و همچنین با وزارت اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی داده شده این همکاری بهتر شده است.

در همین رابطه اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس به باشگاه خبرنگاران گفت: همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به ویژه توسط بانک‌ها دولتی بهتر شده و اگر این روند و پیگیری از سوی دولت و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ادامه یابد به طور قطع شاهد تسریع در اجرای پروژه‌ها خواهیم بود.  اگر منابع مالی به موقع به پروژه‌ها تزریق شود به طور قطع ظرف مدت باقی مانده از دولت بخش زیادی از پروژه‌ها به اتمام خواهد رسید.

شاکری توضیح داد: در حال حاضر با توجه به آن که آورده متقاضیان چندان کافی نیست و تعداد زیادی از آن‌ها هم به موقع پرداخت نمی‌شود بنابراین تنها اعتبارات باقی مانده همین تسهیلات ساخت است که باید توسط بانک‌ها ارائه شود.

براساس این گزارش در صورتی که بانک‌ها در این حوزه همکاری لازم را داشته باشند می‌توان امید داشت که در آینده نزدیک روند اجرای پروژه‌ها افزایش بیشتری پیدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار