خالی بودن ۷۹ درصد حجم مخازن سد‌های آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از خالی بودن ۷۹ درصد حجم مخازن سد‌های استان خبر داد.

آقای غفارزاده اظهار کرد: متوسط بارش در استان آذربایجان شرقی تا چهارم مهرماه سال آبی امسال ۳.۳ میلیمتر ثبت شد که این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۵۰.۷ درصد و نسبت به دراز مدت ۸۱.۴ درصد کاهش داشت این داده‌ها نشان دهنده این است که مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خانگی بسیار حائز اهمیت است و باید مراقب مصرف آب باشیم.

وی با بیان اینکه طی امسال بیشترین بارش در پنج ایستگاه به ترتیب بستان آباد با ۱۶.۷ میلیمتر، اهر با ۱۰ میلیمتر، هریس با ۷.۲ میلیمتر، سراب با ۶.۸ میلیمتر و کلیبر با ۴.۸ میلیمتر است ادامه داد: در ابتدای سال گذشته آبی در مهر میزان بارندگی در استان ۶.۷ میلیمتر و ۳.۴ میلیمتر بیشتر از متوسط بارش‌های امسال بود و در واقع بارندگی‌ها با ۵۰.۷ درصد کاهش آغاز شد.

آقای غفارزاده ادامه داد: در دراز مدت نیز متوسط بارندگی در آغاز سال آبی ۱۷.۷ میلیمتر ثبت شد که این رقم در مقایسه با بارندگی‌های سال آبی جدید ۱۴.۴ میلیمتر بیشتر بود.

وی اضافه کرد: در مدتی که از سال آبی جدید سپری شده بیشترین بارندگی در بستان آباد با ۱۶.۷ میلیمتر و کمترین بارندگی در ایستگاه‌های مرند، جلفا، میانه، ترکمن، هشترود، مراغه، بناب و عجب شیر با صفر میلیمتر بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان به کاهش میزان بارندگی در سه حوضه اصلی آبریز استان شامل ارومیه، ارس و قزل اوزن اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی در سال آبی امسال در حوضه ارومیه ۴.۲، ارس ۳.۲ و قزل اوزن ۱.۵میلیمتر بود که به ترتیب نسبت به سال قبل ۲.۶، ۲.۸ و ۵.۱ میلیمتر و نسبت به دراز مدت به ترتیب ۱۲، ۱۹.۲ و ۱۳ میلیمتر کمتر شد.

وی افزود: میانگین کاهش بارندگی در سال آبی امسال در این سه حوزه در مقایسه با سال قبل ۵۴.۴ درصد و در مقایسه با دراز مدت ۸۳.۹ درصد کمتر شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه حجم کل در تراز نرمال سد‌های ۱۰ گانه استان ۵۷۶ میلیون متر مکعب است گفت: به طور میانگین ۲۱ درصد حجم سد‌های علویان، سهند، نهند، آیدوغموش، ستارخان، تاجیار، قلعه چای، زنوز، کردکندی و ارسباران پر شده و در حال حاضر بیشترین آب در سد سهند با ۶۷.۵۰ میلیون مترمکعب و کمترین آب در سد زنوز با ۲۳۰هزار مترمکعب وجود دارد.

آقای غفارزاده اضافه کرد: از نظر درصد پرشدگی نیز سد سهند با ۴۱ درصد بیشترین و نهند با سه درصد کمترین پرشدگی را دارند و حجم ورودی تمامی سد‌های استان در سال آبی امسال کاهش ۱۰۰ درصدی داشت اما نسبت به سال گذشته آبی ۸۶ درصد کمتر شد و امسال کمتر از صدهزار مترمکعب آب به سد‌های استان وارد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.