اکثر شهرداری‌ها پای کار ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی آمده‌اند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ایجاد یکپارچگی و وحدت ارکان آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی را دستاوردی بزرگ دانست.

حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: ۱۰۵ هزار دانش‌آموز تحت پوشش این سازمان داریم که در ۶ گروه معلولیت شامل دانش‌آموزان با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، معلولان جسمی ـ حرکتی، دانش‌آموزان طیف اوتیسم، دانش‌آموزان چند معلولیتی و کم‌توان ذهنی هستند.

وی ادامه داد: بعضی از دانش‌آموزان را هم داریم که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، اما دارای اختلالاتی مانند اختلالات ویژه یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار، دیرآموز یا نیازمند توجه خاص آموزشی هستند.

طریفی حسینی افزود: بزرگترین دستاورد ما ایجاد یکپارچگی و وحدت ارکان آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی و حتی فراتر با شرکای این سازمان مثل سازمان بهزیستی بوده است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش از طراحی و استقرار «نظام تشخیص توانبخشی و مداخله بهنگام» با رویکرد تخصص‌گرایی و مأموریت‌گرایی خبر داد و گفت: در این راستا ساختار سازمان را بازمهندسی کردیم. 

وی با بیان اینکه ۱۷۵۰ مدرسه استثنایی در کشور دایر است، اظهار کرد: ۲۵ هزار معلم استثنایی داریم. همچنین در آزمون آموزگاری ۲۳۳۲ سهمیه از ۲۸ هزار نفر داشتیم که ۷۰۰ نفر جذب کردیم و سالانه ۷۰۰ نفر نیز از دانشگاه فرهنگیان به این سازمان نیرو تزریق می‌شود. 

طریفی حسینی از تخصیص یک هزار ردیف استخدامی برای جذب نیروی کار درمان و گفتار درمان خبر داد و گفت: بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۳۰۰ میلیارد تومان است و به ازای هر ۴ دانش‌آموز، یک معلم داریم. همچنین خیرین به ما کمک می‌کنند و ۸۰ درصد مدارس ما را آن‌ها می‌سازند. 

وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان استثنایی از استعداد زیادی برخوردارند، افزود: امسال ۱۲ نفر از دانش‌آموزان استثنایی رتبه زیر ۱۰۰۰ را کسب کردند و یک دانش‌آموز معلول جسمی - حرکتی در کنکور انسانی رتبه ۲۵ را کسب کرد. همچنین دانش‌آموزان ناشنوا در مسابقات ورزشی چندین مدال طلا کسب کردند. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از بدو تشخیص معلولیت، دوره‌هایی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: دوره پیش‌دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی اجباری است. 

وی با بیان اینکه ۴۹۰ هنرستان داریم، خطاب به مدیران این هنرستان‌ها گفت: هر مدیری که متناسب با شرایط منطقه و دانش‌آموزان خود، رشته جدید ایجاد کند، ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کمک هزینه کارگاه مستقیم به حساب هنرستان واریز می‌کنیم. 

طریفی حسینی از تأمین سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی توسط برخی شهرداری‌ها خبر داد و اظهار کرد: در ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان و تبصره‌های ذیل آن، تکالیفی درباره ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت برای شهرداری‌ها ذکر شده است. به صحن شورای شهر استان‌ها رفتم و این موضوع را پیگیری کردم که به جا‌های خوبی هم رسیدیم. 

وی اضافه کرد: همچنین در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای اولین بار یک ردیف بودجه ۱۸ هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت در اختیار شهرداری‌ها داده شده است که خیلی از شهرداری‌ها پای کار آمدند.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این برنامه از مردم خیر کشور خواست که به مدرسه استثنایی شهر خود مراجعه کنند و با این دانش‌آموزان از نزدیک آشنا شده و اگر تمایل داشتند، کمک کنند. 

وی در انتها گفت: ۸۰۰ مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به‌هنگام داریم که فرایند سنجش کودکان ۵ ساله توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار