کشاورزی حفاظتی راهی برای جلوگیری از فرسایش خاک

مدیرکل اسبق حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: کشاورزی حفاظتی به منظور جلوگیری از فرسایش باید به چرخه تولید بازگردد.

آقای هوشنگ جزی،  مدیرکل اسبق حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: از سال ۹۷ که منابع مالی از صندوق توسعه ملی به موضوع آبخیزداری تخصیص یافت، شاهد نتایج مثبت اجرای این عملیات در کاهش وقوع خسارات سیل، افزایش آبدهی قنوات و ... در  مناطق اجرا شده بودیم.

به گفته او، در برنامه هفتم به موضوع آبخیزداری توجه چندانی نشده است چراکه در وهله نخست آبخیزداری باید بصورت بخش خصوصی اجرا شود که این امر امکان پذیر نیست و موضوع دوم اعتبارات مستقیم به این طرح تخصیص ندادند و از محل تهاتر نفت و ... پیمانکاران را درگیر پروژه کردیم، در حالیکه انتظار می‌رود همانند سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به موضوع آبخیزداری و آبخوانداری توجه شود.

جزی ادامه داد: اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در مناطقی که مطالعه داریم، باید اجرا شود تا آبدهی ۳ تا ۳.۵ برابر افزایش یابد تا از فقر و مهاجرت جلوگیری شود.

مدیرکل اسبق دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری در حفظ پوشش خاک تاثیر بسزایی دارد، گفت: طی سال‌های اخیر استفاده بی رویه کود‌های شیمیایی منجر به از بین رفتن پوشش گیاهی شد که به همین خاطر کشاورزی حفاظتی مجدد به چرخه تولید باید بازگردد تا از فرسایش خاک جلوگیری شود.

او گفت: همه ساله شخم نادرست زمین و بی توجهی به مدیریت چرای دام مشکلاتی را ایجاد کرده است، در حالیکه بهبود مراتع و توسعه و غنی سازی جنگل‌ها به حفاظت خاک کمک می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار