رایزن سابق کشورمان در خارطوم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران و سودان روابط دیرینه‌ای در تاریخ معاصر داشته‌اند

تسخیری گفت: ایران و سودان روابط دیرینه‌ای در تاریخ داشته‌اند و پس از دفاع مقدس این روابط به عالی‌ترین شکل رسید.

محمدهادی تسخیری، رایزن سابق سفارت کشورمان در لیبی و سودان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و سودان بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با جمهوری سودان روابط دیرینه‌ای در تاریخ معاصر داشته است و به جز برهه‌ای کوتاه به دلیل جنگ تحمیلی در سال‌های ۶۸ و ۶۹ که مقداری روابط ما با سودان تیره شد پس از آن سطح روابط ما به عالی‌ترین روابط از نظر سیاسی و اقتصادی و فرهنگی رسید.

وی ادامه داد: رایزنی فرهنگی ما در آنجا فعال بود و سفارت کشورمان در آنجا فعالیت گسترده‌ای داشت. آقای مجید کمال سفیر وقت ما در آن زمان عالی‌ترین روابط سیاسی را بین دو کشور ایجاد کرد. بعد‌ها حوزه علمیه‌ای توسط جمهوری اسلامی در سودان ایجاد شد به نام مدرسه امام جعفر صادق علیه‌السلام که با رعایت تمام مسائل تقریبی بدون ایجاد هیچ‌گونه تشنجی از سوی جامعه‌المصطفی در خارطوم تاسیس شد.

 رایزن سابق سفارت کشورمان در لیبی و سودان بیان کرد: علاوه بر فعالیت گسترده رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارطوم، خانه فرهنگ ما نیز در شهر فرهنگی «ام درمان» فعال بود و فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما کاملا مورد رضایت مسئولان سودانی قرار داشت البته دشمنان دو کشور و دشمنان ایران و سودان که همان گروه‌های تکفیری بودند سعی داشتند تا خللی در روابط دو کشور ایجاد کنند تا اینکه در اوایل دهه ۸۰ متاسفانه مقداری تحریکات دشمنان موثر افتاد و روابط از آن سطح عالی خود به تدریج کاهش یافت اگرچه جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نکرد و گاز شهری مردم سودان را توسط شرکت ایران گاز تامین می‌کرد.

تسخیری افزود: مردم سودان بسیار از فعالیت اقتصادی ایران راضی بودند، اما متاسفانه تاثیرات دخالت‌های منفی دشمنان دو کشور بر روی مسئولان سودانی در رژیم سابق موثر افتاد و به تدریج رابطه دو کشور ضعیف شد البته توقع دولت سابق سودان به‌خاطر مشکلاتی که داشت از ایران بالا بود و ایران هم خودش با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کرد. بالاخره با تحریکات دشمنان به این بهانه که ما در حال نشر تشیع در سودان بودیم این روابط خدشه‌دار شد و رابطه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور قطع شد.

رایزن سابق سفارت کشورمان در لیبی و سودان گفت: بعد از سقوط عمر البشیر و آمدن مجموعه نظامیان هنوز مسئولان سودانی چندان با شرایط جمهوری اسلامی آشنا نشده بودند، اما اخیرا و بعد از ایجاد روابط ایران با برخی از کشور‌های ذی‌نفوذ عربی، دو کشور تمایل خود را به از سرگیری روابط نشان دادند.

وی ادامه داد: وزارت خارجه سودان که وزیر خارجه‌اش متعلق به حزب امت است حزبی است که طرفدار جمهوری اسلامی ایران است و در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران طرفدار ایجاد رابطه با جمهوری اسلامی ایران بود و با موافقت مسئولان سودانی این کدورت‌ها فعلا در سطح گفتگو‌های سیاسی رفع شده است.

تسخیری اظهار کرد: دو ملت ایران و سودان دو ملتی هستند که به صورت واقعی همدل هستند و زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شعار معروف سودانی‌ها این بود که «ایران ایران فی کل مکان» و  سودانی‌ها معتقد بودند که صدای ایران در همه جا شنیده می‌شود. خدا را شکر این کدورت‌های ظاهری و ساختگی رفع شده است و من این موضوع را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم که این اقدام به نفع ایران و سودان باشد و بر اتحاد و یکپارچگی کشور‌های اسلامی موثر باشد.

تسخیری درباره بازخورد از سرگیری روابط دو کشور بیان کرد: بازخورد این روابط مثبت خواهد بود، زیرا سودان معمولا در محافل بین‌المللی به ضرر ما رای نداده است. این تجدید روابط، کذب بودن ادعای منزوی بودن ایران را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که سیاست خارجی ما در سطح بین‌المللی پویا و موفق است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار