پاسخ میراث فرهنگی درباره وضعیت پل بند امیر در شهرستان زرقان + فیلم

اداره میراث فرهنگی درباره مشکلات و وضعیت نامناسب پل بند امیر در زرقان توضیحاتی ارائه داد.

ساخت بند و پل ها، از شاهکار‌های معماری ایرانی است. بند‌های باستانی برای جلوگیری از جریان تند آب بر روی رودخانه‌ها و بالا آوردن سطح آب برای استفاده روستا‌هایی که در مسیر رودخانه قرار گرفته اند، ساخته شده اند. 

پل بند امیر در شهرستان زرقان یکی از پل بند‌های باستانی در کشور است که شرایط سختی را سپری می‌کند.

با توجه به فیلم و عکس‌هایی که در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار گرفت، دست درازی قاچاقچیان و کند و کاو‌های غیرمجاز، یادگارنویسی، زباله ها، مرمت غیراصولی، لجن زار‌ها و گیاهان هرز از جمله مشکلات پل بند امیر است. 

باشگاه خبرنگاران جوان مرکز فارس با ارسال فیلم و عکس‌ها به اداره کل میراث فرهنگی فارس تقاضای بررسی موضوع را داشت.

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زرقان در خصوص تصاویر منتشر شده از پل بند امیر ضمن تائید فیلم و تصاویر اعلام کرد: به اطلاع می‌رساند تصاویر یاد شده مربوط به پل بند امیر است. 

در ادامه این جوابیه آمده است: در بازدید انجام شده در حال حاضر به علت خشکی رودخانه هیچ گونه آب راکد یا لجن زار در آن مناطق وجود ندارد. 

بر اساس اعلام این اداره، در ۵ سال اخیر مرمتی صورت نگرفته است. با توجه به نیاز اثر به مرمت دوباره جهت تخصیص اعتبار، این اداره کل مکاتبه‌ای با استانداری داشته که منتظر پاسخ و تامین اعتبار برای آغاز مرمت است.

 اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زرقان در ادامه توضیحات آورده است: حفاری غیرمجاز صورت گرفته که در عکس موجود است مربوط به مرداد ماه بوده که در زیر گاوداری مجاور پل انجام شده و هیج ربطی به پل تاریخی ندارد و موضوع توسط یگان حفاظت این شهرستان در تاریخ یاد شده به یگان اعلام شده است.

در این جوابیه آمده است: در خصوص حفاظت از پل با دهیاری و شورا نیز مکاتبات لازم انجام شده که در روز‌های آتی نتیجه آن اعلام می‌شود.

در ادامه آمده است: حرص درختچه‌هایی که بر روی آسیاب‌ها روئیده شده باید اصولی انجام شود تا آسیبی به اثر نرسد.

بند و پل امیر با شمارۀ ۹۰۲ در نهم آذرماه ۱۳۴۹ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.


بیشتر بخوانید

پل «بند امیر» خسته از دست درازی‌ قاچاقچیان میراث باستانی 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.