هراس پنتاگون از گسترش زرادخانه هسته‌ای چین

پنتاگون در گزارش جدیدی که منتشر کرده، می‌گوید چین زرادخانه هسته‌ای خود را بزرگ‌تر کرده و در حال توسعه تسلیحات بیشتر است.

وزارت دفاع آمریکا گزارش سالانه خود از قدرت نظامی چین را منتشر کرده و می‌گوید چین تا ماه مه بیش از ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه خود داشته که تقریبا ۱۰۰ کلاهک بیشتر از سال گذشته است. 

به گزارش پولیتیکو، وزارت دفاع آمریکا همچنین تخمین می‌زند که چین احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ این میزان را دو برابر خواهد کرد و به بیش از ۱۰۰۰ کلاهک هسته‌ای خواهد رسید و انتظار می‌رود این تعداد افزایش یابد.

یک مقام که خواسته نامش فاش نشود، در این خصوص گفت: «اگر آنچه پکن امروز انجام می‌دهد را با آنچه که حدود یک دهه پیش انجام می‌داد مقایسه کنید، می‌بینید که آن‌ها از نظر مقیاس و پیچیدگی واقعاً بسیار فراتر از گذشته عمل می‌کنند». 

علاوه بر این، در این گزارش گفته شده که چین احتمالا ساخت سه میدان جدید خود را برای سیلو‌های موشکی با سوخت جامد در سال ۲۰۲۲ به پایان رسانده است. در این میان گفته می‌شود حداقل ۳۰۰ سیلو جدید مربوط به پرتاب موشک‌های بالستیک قاره پیما هستند.

با این حال، گسترش نظامی چین به زرادخانه هسته‌ای آن محدود نمی‌شود. بر اساس این گزارش، پکن مانند سال‌های گذشته به گسترش نیروی دریایی خود ادامه داده و از ۳۴۰ کشتی و زیردریایی در سال گذشته به بیش از ۳۷۰ فروند در سال جاری رسیده است.

این گزارش همچنین به «تعمیق» روابط چین با روسیه پرداخته ومدعی شده پکن «تلاش کرده است رویکردی مجزا برای ارائه حمایت مادی از روسیه در جنگ اوکراین داشته باشد». به گفته رسانه‌ها، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی او ماه آینده در ایالت کالیفرنیا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار