زباله های چم بشر در پاسکاری شهرداری و آب منطقه ای بلاتکلیف هستند

رودخانه چم بشیر واقع در شهرک تعاون شهرستان کرمانشاه از طاق بستان سرچشمه می‌گیرد، اما مدت زمان بسیاری است این رودخانه در این شهرک تبدیل به مکانی برای انباشت زباله به ویژه نخاله‌های ساختمانی شده است.

شهروند خبرنگار با ارسال فیلمی از انباشت زباله در رودخانه چم بشیر واقع در شهرک تعاون کرمانشاه خواستار پیگیری این موضوع شد خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه هم با پیگیری از دو اداره شهرداری و آب منطقه ای به دنبال جوابیه بود که تویحات را می خوانیم.

میرزایی معاون شهرداری منطقه ۷ کرمانشاه گفت : هر سال شهرداری قبل از شروع بارندگی اقدام به پاکسازی رودخانه چم بشیر از فاز ۱ تا ۵ کرده است.

وی گفت: فصل ۴۵ قانون اساسی و تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب می‌گوید حریم و بستر رودخانه‌ها واگذار شده به وزارت نیرو به نمایندگی از شرکت آب منطقه‌ای و هر چیزی که اسم رودخانه به آن بیاید اعم از مطالعات حریم بستر و حفظ و نگهداری و بهره‌برداری از رودخانه‌ها بر عهده آب منطقه‌ای است.

وی افزود: در چند سال گذشته مصوبه‌ای انجام شده از حوزه مدیریت بحران (قانون مدیریت بحران) که در محدوده‌های جمعیتی این موضوع به شهرداری‌ها محول شد و این عزیزان براین اساس می‌گویند که کار لایروبی و پاکسازی رودخانه‌ها بر عهده شهرداری است.

میرزایی افزود: اخیرا در شهریور ماه امسال رای دیوان عدالت اداری به دستگاه‌های آب منطقه ای و شهرداری ابلاغ شد و این مصوبه باطل شد و بر این اساس مسئولیت بر عهده آب منطقه‌ای است.

در ادامه پیگیری به سراغ آب منطقه ای رفتیم تا توضیحات آن ها را هم بشنویم.

مرادی معاون حفظ و بهره‌برداری شرکت آب منطقه استان کرمانشاه گفت: قانون مدیریت پسماند می‌گوید نخاله‌های ساختمانی در گرو پسماند‌های آلی دسته‌بندی می‌شود

وی گفت: مطابق ماده ۷ و ۹ مدیریت جمع آوری به صورت تفکیک و بازیافت و دفن کلیه پسماند‌ها به غیر از صنعتی‌ها در محدوده شهر‌ها و روستا‌ها با شهرداری ها و دهیاری ها است.

وی افزود: ماده ۵۵ قانون وظایف شهرداری‌ها می‌گوید تنظیف و نگهداری و انهار عمومی آب‌ها و فاضلاب‌ها با شهرداری‌ها است.

مرادی افزود: ما ساماندهی می‌کنیم، ولی در ساماندهی اگر آورد طبیعی باعث شود تا آن رودخانه دچار مشکل شود ما وظیفه لایروبی در جا‌هایی که رسوب به وجود می‌آید و سیلاب اتفاق می‌افتد را داریم و لایروبی زباله و پسماند بر عهده شهرداری است.

در پاسکاری شهرداری و آب منطقه ای باید منتظر ورود مدیریت بحران به این مسئله بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.